Kvalitet i förskolan-idé och verklighet : en studie om förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspekter i verksamhetsmiljön
Sandén, Mirva (2016)
Sandén, Mirva
Åbo Akademi
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016123031733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016123031733
Tiivistelmä
Författare Årtal
Sandén Mirva Benita 2016
Titel
Kvalitet i förskolan–idé och verklighet. En studie om förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspek¬ter i verksamhetsmiljön
Opublicerad pro gradu-avhandling. Sidantal
Utbildningslinjen för barnträdgårdslärare. Fakulteten för pedagogik och välfärdstudier. 88 (97)
Åbo Akademi
Abstrakt
Den här avhandlingen studerar förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspekter i verk¬samhetsmiljön i förskolan. Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger i förskolan ser på kvalitet och vad pedagoger uppfattar att kvalitet innebär i den pedagogiska verk¬samheten i förskolan. Vilken innebörd har kvalitet för dem?
Forskningsfrågorna är:
1. Vad innebär begreppet kvalitet för pedagoger i förskolan?
2. Vad har styrdokumenten för betydelse för pedagoger med tanke på en kvalitativ pedagogisk verksamhet?
3. Hur utvärderar pedagoger verksamheten?
Forskningsmetoden är kvalitativ och en fenomenografisk ansats användes i analysarbe¬tet. Den empiriska undersökningen utfördes genom att använda en kvalitativ forskningsin¬tervju. Undersökningsgruppen bestod av tolv förskollärare på två orter som intervjuades på sina arbetsplatser.
I den teoretiska referensramen beskrivs perspektiv på lärande och perspektiv på kvalitet ur flera olika perspektiv.
Resultatet från undersökningen visar att respondenternas uppfattningar av kvalitet i verk¬samhetsmiljön är att professionella, behöriga pedagoger behövs i förskolan. Det som beto¬nas och är betydelsefullt för kvaliteten är de mellanmänskliga relationerna. Alla pedagoger i den här studien framhåller ett genuint bemötande till barn och föräldrar. Även barns lärande lyfts fram och att barn har olika sätt att tillägna sig lärandet som bör tillgo¬doses i förskoleundervisningen. Pedagogerna anser att det är viktigt att medvetandegöra läroprocessen för det enskilda barnet.
Respon¬denterna upplever läroplanen på olika sätt. En del anser att den är ett stöd i det pedago¬giska arbetet på många sätt. Andra anser att den är flummig och går att tolka enligt vad pe¬dagogen själv är intresserad av. Läroplanen är ändå ett styrdokument som respondenterna anser viktig för verksamhet i förskoleundervisningen.
Enligt intervjusvaren i den här undersökningen sker utvärderingen av förskolan på olika sätt i landet. I vissa förskolor utvärderas verksamheten kon¬tinuerligt och förändringar görs genast medan andra förskolor utför en utvärdering av verksamheten en eller två gånger om året. På de förskolor där en större utvärdering utförs en eller två gånger om året lyssnar pedagogen på barns och föräldrars respons vid utvecklingssamtal. Därefter gör pedagogerna genast för¬änd¬ringar enligt vad föräldrarna uttalat.
Sökord: Förskola, förskoleundervisning, pedagogisk kvalitet, läroplan, utvärdering, systematisk kvalitetsredovisning.
Sandén Mirva Benita 2016
Titel
Kvalitet i förskolan–idé och verklighet. En studie om förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspek¬ter i verksamhetsmiljön
Opublicerad pro gradu-avhandling. Sidantal
Utbildningslinjen för barnträdgårdslärare. Fakulteten för pedagogik och välfärdstudier. 88 (97)
Åbo Akademi
Abstrakt
Den här avhandlingen studerar förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspekter i verk¬samhetsmiljön i förskolan. Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger i förskolan ser på kvalitet och vad pedagoger uppfattar att kvalitet innebär i den pedagogiska verk¬samheten i förskolan. Vilken innebörd har kvalitet för dem?
Forskningsfrågorna är:
1. Vad innebär begreppet kvalitet för pedagoger i förskolan?
2. Vad har styrdokumenten för betydelse för pedagoger med tanke på en kvalitativ pedagogisk verksamhet?
3. Hur utvärderar pedagoger verksamheten?
Forskningsmetoden är kvalitativ och en fenomenografisk ansats användes i analysarbe¬tet. Den empiriska undersökningen utfördes genom att använda en kvalitativ forskningsin¬tervju. Undersökningsgruppen bestod av tolv förskollärare på två orter som intervjuades på sina arbetsplatser.
I den teoretiska referensramen beskrivs perspektiv på lärande och perspektiv på kvalitet ur flera olika perspektiv.
Resultatet från undersökningen visar att respondenternas uppfattningar av kvalitet i verk¬samhetsmiljön är att professionella, behöriga pedagoger behövs i förskolan. Det som beto¬nas och är betydelsefullt för kvaliteten är de mellanmänskliga relationerna. Alla pedagoger i den här studien framhåller ett genuint bemötande till barn och föräldrar. Även barns lärande lyfts fram och att barn har olika sätt att tillägna sig lärandet som bör tillgo¬doses i förskoleundervisningen. Pedagogerna anser att det är viktigt att medvetandegöra läroprocessen för det enskilda barnet.
Respon¬denterna upplever läroplanen på olika sätt. En del anser att den är ett stöd i det pedago¬giska arbetet på många sätt. Andra anser att den är flummig och går att tolka enligt vad pe¬dagogen själv är intresserad av. Läroplanen är ändå ett styrdokument som respondenterna anser viktig för verksamhet i förskoleundervisningen.
Enligt intervjusvaren i den här undersökningen sker utvärderingen av förskolan på olika sätt i landet. I vissa förskolor utvärderas verksamheten kon¬tinuerligt och förändringar görs genast medan andra förskolor utför en utvärdering av verksamheten en eller två gånger om året. På de förskolor där en större utvärdering utförs en eller två gånger om året lyssnar pedagogen på barns och föräldrars respons vid utvecklingssamtal. Därefter gör pedagogerna genast för¬änd¬ringar enligt vad föräldrarna uttalat.
Sökord: Förskola, förskoleundervisning, pedagogisk kvalitet, läroplan, utvärdering, systematisk kvalitetsredovisning.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]