Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 386-405 / 436
-
The Survival of Accelerated Startups : A qualitative comparative analysis of Kiuas business accelerator
(2022)This thesis analyzes the impact of Kiuas business accelerator on startup survival. The study assessed previous research that has used fuzzy set qualitative comparative analysis (fsQCA) to analyze business incubator and ... -
The Value Relevance of Annual Reports : An Empirical Study of the Earnings Response Coefficient and Cumulative Abnormal Returns of Finnish Firms
(Åbo Akademi, 2020)The value relevance of accounting information is explored in this thesis by describing the relationship between the announcement of a firm’s annual report and the response of the capital market using the earnings response ... -
Tillämpbarheten av bokslutsbaserade konkursprognostiseringsmodeller : En kvantitativ studie med Laitinens Z-tal gällande skillnader mellan olika branscher
(Åbo Akademi, 2020)Företags konkurser är något som berör väldigt många olika slags intressenter och att kunna förutspå, förbereda sig för och hindra dem är i hela samhällets intresse. Därför har konkurser undersökts mycket och olika sätt att ... -
Tonalitetens och visualitetens roll i strategisk varumärkesutveckling : En fallstudie i ett österbottniskt rehabiliteringsföretag
(2021)Denna pro gradu-avhandling handlar om strategisk varumärkesutveckling och om att utforska ett företags tonalitet och visualitet. Med hjälp av företagets tonalitet och visualitet kan företag avvika från mängden av konkurrenter ... -
Två skivbolags belöningssystem i Finland : Hur upplevs belöningssystem inverka på anställdas motivation?
(Åbo Akademi, 2018)Det är ingen självklarhet att en belöning skapar motivation hos en anställd. Därför är det viktigt att fundera över på vilket sätt en organisation belönar sina anställda så att belöningen leder till att arbetsprestationen ... -
Umsetzung des Influencer Marketings im internationalen Kontext : ein multiperspektivischer Vergleich zwischen Deutschland und China
(Åbo Akademi, 2018)As social media platforms rose in popularity in the last decade and became ubiquitous in daily life for users all over the globe brands strived for new methods to effectively convey their communication messages. One of the ... -
Understanding how Finnish Organizations Include Environmental Sustainability in their HRM Practices
(2022)Studying how organizations act or do not act sustainably both internally and externally is valuable and timely as climate change has begun to reveal its effects on our planet already (e.g., Finnish Government, n.d.). This ... -
Understanding the relevant skills for data analytics-related positions: An empirical study of job advertisements
(2022)The shift to the Fourth Industrial Revolution and digitalization had made it challenging for jobseekers to predict the labor market and meet the expectations of companies. The thesis studies data-related positions, which ... -
Unga konsumenters köpbeslut : hållbarhet och miljömärkta livsmedel
(2021)Unga konsumenter är i ett brytningsskede då de går från att vara under föräldrars ansvar till att själva ansvara för den personliga ekonomin. Som studerande finns det ofta ekonomiska begränsningar som styr köpbesluten. ... -
Unga vuxnas köpbeslut för att minska matsvinn
(2022)Hållbarhetsfrågor och diskussion om hur människan ska jobba för en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar framtid blir allt vanligare. Förenta nationernas hållbarhetsmål Agenda 2030 är en av de bidragande faktorerna till ... -
Universitetet som könad organisation : En kvalitativ studie om hur kvinnliga forskare upplever och konstruerar sin yrkesidentitet
(2021)Runt om i världen har de senaste decenniernas utveckling mot ett nyliberalt universitet bidragit till en arbetskultur som värdesätter prestation, vinstdrivning och effektivitet. Detta är något som även påverkat universiteten ... -
Uppfattningar om marknadsutformningsförsök mot hållbarhet bland turismföretag i Kristinestad : En kvalitativ fallstudie
(2023)För att svara på den pågående klimatkrisen bör även turismen bidra till hållbarare verksamhetssätt. Denna utveckling kan åstadkommas genom marknadsutformning, som drivs medvetet av en aktör/aktörer på marknaden. I den här ... -
”Ursprungslandets roll som ett förstärkande element för varumärket Finlandia-Vodka?” : En fallstudie
(2023)Dagligen jämför konsumenter produkter innan de tar köpbeslut, med undantag av vissa väldigt vardagliga uppköp. Till förfogande har de likväl närproducerade produkter, som även produkter av stora globala varumärken. Hur ... -
Users’ Satisfaction of Digital Banking Services in Finland
(Åbo Akademi, 2018)Digital banking services are widespread in Finland. Users utilize online banking services to make transaction in Finland. It is imperative for banks to understand what customers want from them. Bank can develop their ... -
Using the 5G 8K-quality live stream to improve Finnish cities’ functions, the school infrastructure, and the learning experience : What does the new technology have to offer for the Finnish cities and school systems?
(2021)The global digitalization and the rapid pace of network development have created a massive demand for technology manufacturers to develop new devices and software to improve the easiness and effectiveness of businesses and ... -
Utilizing biomass as a competitive advantage in the forest industry : A case study of a pulp and paper manufacturer in Finland
(2024)This study explores the utilization possibilities of biomass within the forest, and pulp and paper industry in Finland, examining whether it could serve as a competitive advantage. The study emphasizes the economic value ... -
Utmaningar inom projektledning i en virtuell kontext : En studie från projektledarens perspektiv om projektledning inom IT-branschen
(2023)Projektledning är en mycket viktig del av IT branschen och mjukvaruutvecklingen. Projektledningen har en betydande roll i hur lyckad ett projekt blir. Denna avhandling utforskar utmaningarna med projektledning i ett virtuellt ...