Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 265-284 / 437
-
Must-Win Battle projects as a tool for company strategy implementation – A case study of a Finnish multinational company
(2022)Strategies and their management in the business context are relatively frequently studied phenomena among academics, although their implementation in practice is considered somewhat complex. Strategy tools may be used in ... -
Mycket mer än bara second hand : En etnografisk studie om organisering av estetik och skapande av förtrollning i Maanantaimarket
(Åbo Akademi, 2020)Det ökade intresset för cirkulär ekonomi i kombination med önskan för bekväma lösningar har lett till att illaluktande och frånstötande lopptorg har till viss mån ersätts med lockande second hand-butiker. Denna avhandling ... -
Mätning och förbättring av produktionslogistikens effektivitet i en Industry 4.0-miljö
(2021)I denna avhandling behandlas den fjärde industriella revolutionen (Industry 4.0) och hur den kan komma att inverka på produktionslogistik inom produktionsföretag. Informationsflödet i ett företags produktionslogistik är i ... -
Nachhaltigkeit als Positionierungsstrategie in der Selbstdarstellung multinationaler Unternehmen : CSR und Nachhaltigkeit in der Branche der Verbrauchsgüter & Konsumgüter mithilfe Websites an Beispielen der Unternehmen „Unilever“ und „Procter & Gamble“ in Taiwan, Deutschland und USA
(Åbo Akademi, 2018)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Navigating Organizational Change : A Case Study of Successful Change Communication
(2023)Effective communication is crucial in facilitating successful change initiatives because it creates preparedness, reduces uncertainty and generates commitment. Communication involves not only conveying the change message ... -
Non-numerical investor communication – Does the depth of non-numerical communication in the financial outlook of an equity story impact investment decision?
(2021)Today's investors not only want fact sheets; they want a deeper understanding of the company, its business model, and opportunities to create added value. (Laskin & Laskin, 2017) This is why most of the review produced by ... -
Nordiska börsbolags externa kommunikation under osäkra tider
(2021)Coronaviruspandemin har skapat stor osäkerhet på finansmarknaden. Inledningsvis flydde investerarna börsen för att satsa på mer säkra investeringsobjekt så som guld. Detta ledde förstås till att börskurserna sjönk drastiskt ... -
"När kris blir vardag" : Betydelsen av kollektivt ledarskap under en långvarig kris
(2022)Hotell X är ett av de största säsongshotellen inom sitt län i fjordlanskapet i Norge och verksamheten går ut på att välkomna gäster från alla världens hörn. Hotellet gick igenom ett ägarbyte precis före coronapandemin bröt ... -
”Nästa möte får vi se hur pengarna kom och for” : En kvalitativ studie av den ekonomiska förståelsen hos tre kulturföreningars styrelsemedlemmar
(2021)Finland har kallats för föreningarnas förlovade land. En stor del av Finlands befolkning sitter i en föreningsstyrelse, och så gott som alla finländare har under sitt liv någon koppling till en eller flera föreningar. Men ... -
Offentlig finansiering och dess betydelse för uppstartsföretag i Finland : En undersökning på Business Finlands Tempo-finansiering och dess påverkan på uppstartsföretagens lönsamhet och tillväxt
(2023)Uppstartsföretags ekosystemet i Finland är i ständig utveckling, och det är därför viktigt att stödja forskning, investerare och företagare med att undersöka inom ämnesområdet. Relationen mellan lönsamhet och tillväxt har ... -
Older adults' perceptions and opinions regarding digitalization - Interviews among older adults in the Turku region
(2022)This study aims to explore older adults’ perceptions and opinions regarding digitalization, including devices and services. Based on results achieved through interviews of older adults, the actions needed to improve the ... -
Om arbetstillfredsställelse i en offentlig organisation : En kvalitativ intervjustudie med sex anställda
(2021)Arbetstillfredsställelse är ett begrepp som redogör för hur tillfredsställda anställda är på sin arbetsplats. Arbetstillfredsställelse är den positiva eller negativa känslan som är ett resultat av en anställds egna utvärdering ... -
Om bemanningsanställda på arbetsplatsen : Sju berättelser om vardagen som inhyrd personal
(Åbo Akademi, 2019)De bemanningsanställdas position på arbetsmarknaden är mera invecklad än någonsin förr. I dagens läge är de bemanningsanställda en mera omfattande del av arbetsmarknaden. Jag valde att studera bemanningsanställda p.g.a. ... -
Om ledarskap och dess självuppfyllande profetia : En kritisk diskursanalys om dikotomier i ledarskapshandböcker
(2022)Detta är en avhandling om ledarskap och specifikt om dikotomier som har en betydande roll inom ledarskapsdiskurser. Ledare – efterföljare är ett exempel på en dikotomi som ofta förekommer inom ledarskapsdiskurser. Även om ... -
Om motstånd mot förändring i ett företag i FinTechbranschen
(2020)Denna pro gradu-avhandling handlar om förändringsledning och om motstånd mot planerad förändring. I avhandlingen granskas motståndet från olika synvinklar med ett fokus på individer och deras relation till motståndshandlingar. ... -
Om socialisation till en professionell identitet : En analys av intervjuer med nyanställda i ett revisions- och konsultföretag
(Åbo Akademi, 2019)Socialisation hänvisar till den process genom vilken en individ införlivar organisationskulturen och värderingar. Den professionella identiteten formas i interaktion med andra individer i en social yrkeskontext. Syftet med ... -
Omkalibrering av konkursprognostiseringsmodeller - uppnås en högre prediktionsnoggrannhet?
(2022)Konkursprognostisering med nyckeltal har långa anor. Redan på 1930-talet undersökte man vilka nyckeltal som var betydelsefulla indikatorer vid ekonomisk kris och på 1960-talet utvecklades de första tillförlitliga modellerna ... -
Omnikanals inverkan på kundupplevd tjänstekvalitet hos Telias existerande konsumentkunder
(Åbo Akademi, 2018)Pro gradu-avhandlingen ’Omnikanals inverkan på kundupplevd tjänstekvalitet hos Telias existerande konsumentkunder’ är skriven på Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Syftet med avhandlingen var att analysera nuläget på Telias ... -
On attitudes to change in a payroll accounting unit—A study of everyday practices
(2023)Today, organisations face great challenges due to, for example, globalisation and rapid technological development (Norris, 2001). Since the twentieth century, the development of automation, manufacturing technology and ...