Haku
Viitteet 1-4 / 4
Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
(2022)
En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden ...
Ergoterapi och AKK : Kartläggning av ergoterapeuters kännedom om alternativa och kompletterande kommunikationssätt
(2023)
Ergoterapi grundar sig på aktivitetsvetenskap där man forskar i faktorer som möjliggör aktivitet och vad människor gör i sitt vardagsliv och hur dessa funktioner påverkar och blir påverkade av hälsa, välbefinnandet och ...
Lärarnas kunskap om och användning av digitala läs- och skrivverktyg i årskurserna 7 - 12 i Svenskfinland
(2022)
Läsning är en kulturellt betingad färdighet och det finns inte ett speciellt utvecklingsförlopp som alla barn går igenom som till exempel med talet, som är en färdighet som utvecklas naturligt. Läs- och skrivsvårigheter ...
Kartläggning av finländska talterapeuters bedömningar av sin kompetens i och metoder för att behandla personer med könsdysfori
(2022)
Personer med könsdysfori är en växande klientgrupp och talterapeuter kan hjälpa i att guida nya röstkarakteristika som reflekterar klientens könsidentitet. Enligt tidigare studier upplever majoriteten av talterapeuter att ...