Haku
Viitteet 1-10 / 11
Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
(2022)
En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden ...
Distanstalterapi för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - Upplevelser och attityder hos talterapeuter och vårdnadshavare
(2022)
Distanstalterapi är talterapi som ges på distans genom ett tekniskt hjälpmedel. Det rekommenderas att barnklienter har en distansassistent under distanstalterapin, som hjälper till med övningarna och tekniken. Neuropsykiatriska ...
Ergoterapi och AKK : Kartläggning av ergoterapeuters kännedom om alternativa och kompletterande kommunikationssätt
(2023)
Ergoterapi grundar sig på aktivitetsvetenskap där man forskar i faktorer som möjliggör aktivitet och vad människor gör i sitt vardagsliv och hur dessa funktioner påverkar och blir påverkade av hälsa, välbefinnandet och ...
Klass- och speciallärares upplevelser och användning av AKK i smågruppsundervisning i lågstadieskolor i Svenskfinland
(2023)
En del skolelever är oförmögna att använda tal som sitt huvudsakliga kommunikationssätt till följd av utvecklingsrelaterade och förvärvade tillstånd. För att undvika begränsningar kopplade till detta samt stöda inlärningen ...
Cultural competence in speech-language pathology : Finnish speech language pathologists’ experience of cultural competence in service delivery
(2022)
It is expected of speech-language pathologists (SLPs) to be able to act in multilingual and multicultural contexts. SLPs are required to have the ability to identify their limits in language proficiency and cultural knowledge ...
Finländska talterapeuters upplevelse kring samarbete med taltolka : - En enkätundersökning
(2022)
Flerspråkighet blir allt vanligare i Finland, liksom i hela världen. Att erbjuda vård på personens modersmål tryggas genom lag. Taltolken och talterapeuten samarbetar i situationer där ett gemensamt språk fattas mellan ...
Lärarnas kunskap om och användning av digitala läs- och skrivverktyg i årskurserna 7 - 12 i Svenskfinland
(2022)
Läsning är en kulturellt betingad färdighet och det finns inte ett speciellt utvecklingsförlopp som alla barn går igenom som till exempel med talet, som är en färdighet som utvecklas naturligt. Läs- och skrivsvårigheter ...
Kartläggning av finländska talterapeuters bedömningar av sin kompetens i och metoder för att behandla personer med könsdysfori
(2022)
Personer med könsdysfori är en växande klientgrupp och talterapeuter kan hjälpa i att guida nya röstkarakteristika som reflekterar klientens könsidentitet. Enligt tidigare studier upplever majoriteten av talterapeuter att ...
"Definitivt skulle det vara bra med en modell för hur flerspråkiga barn skall bedömas språkligt" : Finländska talterapeuters kunskap och upplevelser kring arbete med flerspråkiga barn med språkstörning
(2021)
Flerspråkiga barn som kommer till talterapi för utredning av sin språkförmåga är en växande klientgrupp i Finland. Tidigare studier har visat att språkutredning och talterapi för denna klientgrupp är tidskrävande och ...
Sjukskötares och barnmorskors kunskap och upplevelser om matning av prematurt födda barn med fokus på cue-based feeding-metoden
(2021)
Det är vanligt att ätutvecklingen hos prematurt födda barn blir försenad och de har i allmänhet mer ätsvårigheter än fullgångna barn. Sjukskötare och barnmorskor har en viktig roll i vården av prematurt födda barn och det ...