Haku
Viitteet 1-10 / 26
Sociala medier som en del av slöjdundervisningen. : En studie om användningen av sociala medier i slöjdundervisningen.
(2022)
Sociala medierna har blivit en allt vanligare del av barn och ungas vardag. Varför inte utnyttja dessa i undervisningen. Slöjdundervisningen består långt av planering av olika produkter och arbetet kring hela slöjdprocessen. ...
Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen
(2022)
Tålamod är en viktig egenskap både i vardag, och i olika lärandesammanhang. I slöjdundervisningen är tålamodet speciellt viktigt för att kunna ta sig tiden att arbeta med, och kunna uthärda ett krävande slöjdarbete. En ...
Behovet att utveckla stödmaterial för att öka lärares beredskap att integrera digitala verktyg i slöjdundervisningen
(2023)
Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudana kunskaper eleverna behöver i framtiden. För att kunna främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha ...
Norden i Finlands skola : En läroboksanalys om hur de nordiska länderna och samerna behandlas i finländska läromedel
(2023)
I följande avhandling behandlas hur mycket de nordiska länderna och språken samt samerna och deras språk syns till i finländska läromedel. Syftet med avhandlingen är att ta reda på vad dagens finländska högstadieelever får ...
Ledarskap inom undervisningen : En kvalitativ studie kring nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap
(2023)
Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap i klassrummet och hur de utgående från sitt ledarskap fångar elevernas uppmärksamhet. Vi har valt att använda oss av ...
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
(2023)
Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ...
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
(2023)
This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ...
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
(2023)
I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ...
Genusmedveten undervisning i glesbygdsskolor : En fenomenografisk studie
(2022)
Avhandlingens syfte är att undersöka genusmedvetenhet hos klasslärare i glesbygden. I studien undersöks hur klasslärare förstår begreppen genus och genusmedvetenhet samt i vilken utsträckning en genusmedveten undervisning ...
“Ungdomar som behöver lite mera för att få lika mycket som de andra” : Lärares beskrivningar av sitt arbete i flexibel grundläggande utbildning
(2022)
Flexibel grundläggande utbildning (FLEX) riktas till elever i årskurs 7–9 som har svag studiemotivation, låga studieprestationer och ligger i riskzonen för att bli utan studieplats på andra stadiet och riskerar utslagning ...