Covid-19-pandemin och kontrakträtt : En kontraktsrättslig studie
Jarner, Nina (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230928137768
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230928137768
Tiivistelmä
Världen levde under extraordinära förhållanden från våren 2020 till slutet av år 2021. Sars-CoV- 2-viruset ansågs vara en överraskning för mänskligheten. Pandemin avslöjade en sårbarhet i frågor som gällde folkhälsan, den var den mest omfattande och djupaste sjukhälsovårdskrisen som världen hade upplevt på ett sekel. Sårbarheten berodde på att ingen var tillräckligt varskodd för att säkerställa en effektiv utveckling, tillverkning, upphandling och rättvis fördelning av nödvändiga läkemedel för att bekämpa en pandemi. Utgångsläget var att säkerställa sjukvårdens kapacitet och tillgången till ett vaccin. Redan i ett tidigt skede var man medveten om att kampen mot viruset inte kunde övervinnas utan ett vaccin. Finland är en del av en gemenskap, den Europeiska unionen. Den finska staten valde i många frågor sin egen väg i bekämpningen av pandemin men i vissa fall måste den samordna sig med unionen och följa de riktlinjer som utfärdades av EU-kommissionen. Studien utgår ifrån att utforska covid-19-pandemin ur ett kontrarättsligt synvinkel. Utgångspunkten för studien är att utreda om covid-19-pandemin kan anses ha utgjort force majeure i samtliga avtalsförhållanden ur ett kontraktsrättsligt perspektiv. Studien utgår från tre totalt olika avtalsförhållanden för att få till stånd en så bred synvinkel på forskningsfrågan.
Vi bekantar oss med begreppet force majeure och tolkningen av forskningsfrågan utgår från de fyra rekvisiter som alla ska vara samtidigt uppfyllda för att en extraordinär omständighet ska vara force majeure. Till de fyra rekvisiterna hör hinders-, kontroll-, oförutsägbarhets- och aktivitetsrekvisitet. Force majeure är en händelse som a) inte har uppkommit på grund av mänsklig aktivitet, b) mot vilken men inte kan skyddas, c) som direkt beror på naturliga orsaker, d) kan inte hindras genom förutsebarhet. Dock är det inte frågan om en gudomlig handling, utan en juridisk term, som beskriver händelser som ska ligga utanför mänsklig kontroll. I det fall att dessa fyra kriterier inte uppfylls samtidigt är det helt enkelt frågan om ett avtalsbrott.
Slutsatsen var att i vissa enskilda fall utgjorde covid-19-pandemin force majeure medan i andra situationer var det mer frågan om ett renodlat avtalsbrott. Den offentliga upphandlingen av läkemedel hade en central roll i kampen mot viruset. Med hjälp av begränsning av rörelse- och näringsfriheten, karantänåtgärder och testning av befolkningen kunde samhället sakta med säkert öppnas återigen. På så sätt främjades den fria rörligheten av personer, varor och tjänster. Förutsättning för den fria marknaden är att de inre gränserna är öppna för medborgarna, varor och tjänster inom EU:s territorium. Sålunda garanteras en rättvis, säker inre marknad med hög konsumentskyddsnivå.
Vi bekantar oss med begreppet force majeure och tolkningen av forskningsfrågan utgår från de fyra rekvisiter som alla ska vara samtidigt uppfyllda för att en extraordinär omständighet ska vara force majeure. Till de fyra rekvisiterna hör hinders-, kontroll-, oförutsägbarhets- och aktivitetsrekvisitet. Force majeure är en händelse som a) inte har uppkommit på grund av mänsklig aktivitet, b) mot vilken men inte kan skyddas, c) som direkt beror på naturliga orsaker, d) kan inte hindras genom förutsebarhet. Dock är det inte frågan om en gudomlig handling, utan en juridisk term, som beskriver händelser som ska ligga utanför mänsklig kontroll. I det fall att dessa fyra kriterier inte uppfylls samtidigt är det helt enkelt frågan om ett avtalsbrott.
Slutsatsen var att i vissa enskilda fall utgjorde covid-19-pandemin force majeure medan i andra situationer var det mer frågan om ett renodlat avtalsbrott. Den offentliga upphandlingen av läkemedel hade en central roll i kampen mot viruset. Med hjälp av begränsning av rörelse- och näringsfriheten, karantänåtgärder och testning av befolkningen kunde samhället sakta med säkert öppnas återigen. På så sätt främjades den fria rörligheten av personer, varor och tjänster. Förutsättning för den fria marknaden är att de inre gränserna är öppna för medborgarna, varor och tjänster inom EU:s territorium. Sålunda garanteras en rättvis, säker inre marknad med hög konsumentskyddsnivå.
Kokoelmat
- 513 Oikeustiede [106]