Medarbetarnas uppfattningar och betydelser kring skvallrets uttryck inom apotek
Henriksson, Martina (2023)
Henriksson, Martina
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644722
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644722
Tiivistelmä
Under de senaste årtionden har skvaller som ett forskningsfenomen fått mera uppmärksamhet från ett kommunikationsperspektiv inom organisations- och ledarskapsforskning. Skvaller är en vanlig kommunikationsform, som är förekommande inom alla organisationer på apoteksbranschen. För att förstå det vardagliga livet i organisationer är det därmed viktigt och betydelsefullt att studera skvaller.
Avhandlingens syfte är att forska hur skvaller tar sig uttryck inom den kvinnodominerandapoteksbranschen och vilka betydelser de anställda tillskriver skvaller. För att kunna studera ämnet ställs följande forskningsfrågor: Vad är skvaller och vad skvallras det om? Vem är det som skvallrar? Varför skvallrar de anställda? Var i organisationen förekommer skvaller? Hur påverkas arbetsdynamiken av skvaller?
Den teoretiska referensramen presenterar olika forskningsområden, inom vilka skvaller forskats. Skvaller definieras som en kommunikationsprocess där tre parter ingår: sändaren (den som skvallrar), mottagaren (den som mottar skvallret) och skvallermålet (den som det skvallras om). Stereotypiskt sätt tänkt är skvaller oftast negativt, teorin diskuterar även möjligen positivt skvaller. Skvallret har olika uppgifter, betydelser och väcker olika känslor beroende på situationen. Studien baserar sig inte på någon specifik teori, utan strävar efter att öka förståelsen kring skvaller som en kommunikationsform med stöd av existerande forskning.
Studiens syfte uppfylls genom att det empiriska materialet besvarar forskningsfrågorna och kopplas ihop med olika teorier. Den kvalitativa studien består av åtta semi-strukturerade intervjuer, fyra intervjuer med farmaceuter och fyra med läkemedelstekniker.
Slutsatserna i studien visar att de anställda farmaceuterna och den läkemedelstekniska personalen anser att skvaller är en nödvändig kommunikationsform inom apotek. Materialet bekräftar att skvaller existerar inom apotek och att medarbetarna skvallrar, överallt i apotekslokalen med varandra oberoende av yrkesgrupp.
Avhandlingen bidrar med konkreta händelser över hur skvallret tar sitt uttryck och hur de anställda har olika uppfattningar kring fenomenets positivitet och negativitet. Avhandlingen bidrar med nytt material till skvaller, som ett forskningsfenomen.
Avhandlingens syfte är att forska hur skvaller tar sig uttryck inom den kvinnodominerandapoteksbranschen och vilka betydelser de anställda tillskriver skvaller. För att kunna studera ämnet ställs följande forskningsfrågor: Vad är skvaller och vad skvallras det om? Vem är det som skvallrar? Varför skvallrar de anställda? Var i organisationen förekommer skvaller? Hur påverkas arbetsdynamiken av skvaller?
Den teoretiska referensramen presenterar olika forskningsområden, inom vilka skvaller forskats. Skvaller definieras som en kommunikationsprocess där tre parter ingår: sändaren (den som skvallrar), mottagaren (den som mottar skvallret) och skvallermålet (den som det skvallras om). Stereotypiskt sätt tänkt är skvaller oftast negativt, teorin diskuterar även möjligen positivt skvaller. Skvallret har olika uppgifter, betydelser och väcker olika känslor beroende på situationen. Studien baserar sig inte på någon specifik teori, utan strävar efter att öka förståelsen kring skvaller som en kommunikationsform med stöd av existerande forskning.
Studiens syfte uppfylls genom att det empiriska materialet besvarar forskningsfrågorna och kopplas ihop med olika teorier. Den kvalitativa studien består av åtta semi-strukturerade intervjuer, fyra intervjuer med farmaceuter och fyra med läkemedelstekniker.
Slutsatserna i studien visar att de anställda farmaceuterna och den läkemedelstekniska personalen anser att skvaller är en nödvändig kommunikationsform inom apotek. Materialet bekräftar att skvaller existerar inom apotek och att medarbetarna skvallrar, överallt i apotekslokalen med varandra oberoende av yrkesgrupp.
Avhandlingen bidrar med konkreta händelser över hur skvallret tar sitt uttryck och hur de anställda har olika uppfattningar kring fenomenets positivitet och negativitet. Avhandlingen bidrar med nytt material till skvaller, som ett forskningsfenomen.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [436]