Gröna val : konsumentens uppfattning om förpackningen och dess inverkan på val av ekologiska skönhetsprodukter
Airava, Michela (2022)
Airava, Michela
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051535539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051535539
Tiivistelmä
Förpackningens och dess komponenter har en betydande roll inom köpprocessen. Produktförpackningen är det verktyg företaget kan använda för att visuellt framföra sitt budskap till konsumenten. Förpackningen har därmed en betydande inverkan på köpbeslutet. Eftersom det inte går att fastställa vilken typ av konsument som är benägen att konsumera miljövänligt är det av intresse att ta reda på vilka faktorer som inverkar på köpbeslutet när det kommer till ekologiska skönhetsprodukter.
Syftet med studien är att få en ökad förståelse för finländska konsumenters uppfattning av ekologiska skönhetsprodukter och tillhörande förpackning. Av intresse är att se hur konsumenten uppfattar förpackningar inom segmentet för ekologiska skönhetsprodukter samt hur miljöargument inverkar på informationssökningsprocessen och köpprocessen.
Arbetets empiri är baserad på en kvalitativ undersökning som har genomförts med hjälp av individuella semistrukturerade intervjuer. Undersökningen bidrar med en överblick över hur konsumenter uppfattar förpackningen som en förlängning av produkten samt hur förpackningen och dess element influerar köpbeslut. Det empiriska resultatet visar att samtliga deltagare har en positiv syn på miljövänlig konsumtion och anser sig konsumera miljövänligt i viss mån. De mest betydande orsakerna till att konsumenter väljer konventionella produkter över ekologiska produkter är att de antingen inte har tillräckligt med förhandskunskap om produkten eller att de uppfattas som för dyra för ändamålet.
Slutsatsen i studien är att konsumenter inom denna produktkategori uppfattar förpackningen som viktig och att den är en betydande del av köpbeslutet. Resultaten visar även att produktförpackningen är viktig i förhållande till konsumentens individualitet och hens värderingar samt att även förpackningen har ett betydande efterköpsvärde.
Syftet med studien är att få en ökad förståelse för finländska konsumenters uppfattning av ekologiska skönhetsprodukter och tillhörande förpackning. Av intresse är att se hur konsumenten uppfattar förpackningar inom segmentet för ekologiska skönhetsprodukter samt hur miljöargument inverkar på informationssökningsprocessen och köpprocessen.
Arbetets empiri är baserad på en kvalitativ undersökning som har genomförts med hjälp av individuella semistrukturerade intervjuer. Undersökningen bidrar med en överblick över hur konsumenter uppfattar förpackningen som en förlängning av produkten samt hur förpackningen och dess element influerar köpbeslut. Det empiriska resultatet visar att samtliga deltagare har en positiv syn på miljövänlig konsumtion och anser sig konsumera miljövänligt i viss mån. De mest betydande orsakerna till att konsumenter väljer konventionella produkter över ekologiska produkter är att de antingen inte har tillräckligt med förhandskunskap om produkten eller att de uppfattas som för dyra för ändamålet.
Slutsatsen i studien är att konsumenter inom denna produktkategori uppfattar förpackningen som viktig och att den är en betydande del av köpbeslutet. Resultaten visar även att produktförpackningen är viktig i förhållande till konsumentens individualitet och hens värderingar samt att även förpackningen har ett betydande efterköpsvärde.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [434]