Taistelunjohtokurssin fyysisen oppimisympäristön tarkastelu
Noponen, Minna (2006-02)
Noponen, Minna
Koulutustaidon laitos (-2008)
Muu
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
89. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
02 / 2006
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309195989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309195989
Tiivistelmä
Taistelunjohtajat toimivat lennostoissa osana ilmavoimien taistelujärjestelmää. Heidän
tehtävänään on hävittäjätorjunnan johtaminen puheella tai tietovuolla. Taistelunjohtajien
koulutus järjestetään Ilmasotakoululla Tikkakoskella ja lennostoissa.
Tämä tutkimus käsittelee Ilmasotakoulussa annettavan peruskurssin fyysistä oppimisympäristöä.
Tutkimusongelmat ovat: Millainen on taistelunjohtokurssin oppimisen osa-alueena
ilmenevä fyysinen oppimisympäristö? Tukeeko oppimisympäristö taistelunjohdon
taidon oppimista? Millaisia tavoitteita oppilaat oman kokemuksensa perusteella
asettavat kurssin fyysiselle oppimisympäristölle?
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Aineisto, johon luetaan tutkimuksessa kuuluvaksi
teoriakirjallisuus, sekä teoriaa täydentävä oppilaskysely, on käsitelty fenomenografisella
menetelmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että taistelunjohtokurssin oppimisympäristö fyysisen osaalueensa
osalta ei vielä täysin vastaa avoimelle oppimis- ja työskentelyympäristölle
( AVOT) asetettuja tavoitteita. Kaikilta osin oppimisympäristö ei ole
onnistunut tukemaan taistelunjohdon taidon oppimista. Tavoitteiden osalta havaittiin,
että oppilaille olisi tarkennettava peruskurssille asetettuja tavoitteita. Myös intensiivisemmästä
laitteistokoulutuksesta esitettiin toiveita. Kurssin palautejärjestelyt
saivat oppilailta kiitosta.
tehtävänään on hävittäjätorjunnan johtaminen puheella tai tietovuolla. Taistelunjohtajien
koulutus järjestetään Ilmasotakoululla Tikkakoskella ja lennostoissa.
Tämä tutkimus käsittelee Ilmasotakoulussa annettavan peruskurssin fyysistä oppimisympäristöä.
Tutkimusongelmat ovat: Millainen on taistelunjohtokurssin oppimisen osa-alueena
ilmenevä fyysinen oppimisympäristö? Tukeeko oppimisympäristö taistelunjohdon
taidon oppimista? Millaisia tavoitteita oppilaat oman kokemuksensa perusteella
asettavat kurssin fyysiselle oppimisympäristölle?
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Aineisto, johon luetaan tutkimuksessa kuuluvaksi
teoriakirjallisuus, sekä teoriaa täydentävä oppilaskysely, on käsitelty fenomenografisella
menetelmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että taistelunjohtokurssin oppimisympäristö fyysisen osaalueensa
osalta ei vielä täysin vastaa avoimelle oppimis- ja työskentelyympäristölle
( AVOT) asetettuja tavoitteita. Kaikilta osin oppimisympäristö ei ole
onnistunut tukemaan taistelunjohdon taidon oppimista. Tavoitteiden osalta havaittiin,
että oppilaille olisi tarkennettava peruskurssille asetettuja tavoitteita. Myös intensiivisemmästä
laitteistokoulutuksesta esitettiin toiveita. Kurssin palautejärjestelyt
saivat oppilailta kiitosta.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]