Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 6163 Logopedia
Viitteet 53-72 / 74
-
Sambandet mellan expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder och språkförmåga vid 5 års ålder hos finskspråkiga barn
(2021)Det har visat sig förekomma ett samband mellan den tidiga språkutvecklingen och senare språkförmåga. Forskning tyder på att ordförrådet kan predicera språkförmågan i ett senare skede. Medan de flesta barn som är sena i ...Embargo 2.9.2022. -
Sjukskötares och barnmorskors kunskap och upplevelser om matning av prematurt födda barn med fokus på cue-based feeding-metoden
(2021)Det är vanligt att ätutvecklingen hos prematurt födda barn blir försenad och de har i allmänhet mer ätsvårigheter än fullgångna barn. Sjukskötare och barnmorskor har en viktig roll i vården av prematurt födda barn och det ... -
Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
(Åbo Akademi, 2019)Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ...Embargo till 3.10.2020 -
Snabb seriell benämning hos enspråkiga och tvåspråkiga finlandssvenska skolbarn
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 9.9.2020 -
Social media use in adolescents with intellectual disabilities : A comparison with typically developed peers
(Åbo Akademi, 2020)Communication and social interaction have evolved and changed significantly over the course of the past decades, due to the emergence of cell phones and the internet. Social media and technology have become essential parts ... -
Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
(Åbo Akademi, 2019)Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas ... -
Språkmiljön, lärtillfällen och interaktioner på två daghem i Närpes – En observationsstudie
(2023)I Finland deltar majoriteten av barn i åldern 1–6 år i någon form av dagvårdsverksamhet. Daghemmen ansvarar för en stor del av barns utveckling, inklusive språkutvecklingen. Hur personalen medvetet och omedvetet arbetar ... -
Stamningens inverkan på finlandssvenska ungdomars aktivitet, delaktighet och livskvalitet
(2021)Embargo until 2022-04-27 -
The effect of mothers’ socioeconomic status and postpartum depression on children’s early language development
(Åbo Akademi, 2020)Language development is influenced by several biological and environmental factors in a child’s life. One environmental factor that has raised much attention in this field is the socioeconomic status (SES) of the family ... -
The Effect on Vocal Fatigue of Altered Auditory Feedback via Bone Conduction
(2024)Voice disorders are common communicational disorders, especially for people who use their voice occupationally. Various factors can have an effect on vocal health. Previous research suggests that individuals with different ... -
The relationship between prenatal maternal depressive symptoms and infant vocabulary
(Åbo Akademi, 2019)Early language skills have been linked to behavioral, emotional, social and academic outcomes. Recently, maternal depression has been identified as a potential risk factor for delayed language development in children. It ... -
Tidig språkutveckling hos fullgångna, prematura och överburna barn
(2021)Den tidiga språkutvecklingen kan vara en indikator för den fortsatta språkutvecklingen, därför är det värdefullt att veta hur olika faktorer kan påverka den. Det finns en ökad medicinsk risk under förlossningen och den ... -
Ungdomars erfarenhet av att leva med cochleaimplantat
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 20.2.2020 -
Validation of a fast and easy screening method for voice disorders
(Åbo Akademi, 2019)Vocal symptoms and voice disorders are a common health issue, especially among persons with vocally demanding occupations. Thus, vocal symptoms should be observed and detected in an early stage to avoid them from developing ...Embargo until 20.2.2020 -
Validation of a Screening Method for Voice Disorders
(Åbo Akademi, 2020)An optimal voice use is an important tool for verbal communication such as expressing and sharing ideas, emotions and thoughts. Changes in the quality of voice can be distressing and have a severe impact on a person’s ...Salassapidettävä 5/9/2024 asti. -
Verbbenämning hos finlandssvenska skolbarn : skillnader mellan könen samt en- och tvåspråkighet
(Åbo Akademi, 2019)Barn börjar utveckla sitt språk direkt från födseln och vid ca 1-års åldern säger barn sina första ord. Efter det ökar ordförrådet konstant hela livet. Benämningsprocessen kan beskrivas genom en interaktiv tvåstegsmodell. ...Embargo tills 29.5.2020 -
Vocal Symptoms Among Finnish Tour Guides and Museum Guides : Prevalence and Possible Risk Factors
(Åbo Akademi, 2020)Embargo until 2021-04-06 -
Voice Disorders and Voice Knowledge in Choir Singers : Survey Findings
(Åbo Akademi, 2015)The vocal mechanism is the most important instrument for singers. It could be assumed that singers care for their voices in order to sustain and improve their voice quality and function. Singers have reported higher ... -
Voice symptoms, voice use and voice risk factors in day care personnel
(Åbo Akademi, 2020)Voice problems in the teaching occupation are common and the voice ergonomic risk factors well documented, but the majority of the available literature focuses on teachers. There is not as much literature found about the ... -
Vårdpersonals kunskap om afasi samt deras subjektiva erfarenheter av att kommunicera med patienter som har afasi
(Åbo Akademi, 2020)Personcentrerad vård innebär att man strävar efter att stärka patienters individkänsla, vilket förverkligas genom man tar hänsyn till patientens bakgrund, preferenser och individuella behov i vårdsituationen. Afasi är en ...