En författares död : Skönlitterär intermedia i David Wojnarowiczs bildkonst 1987-1992.
Holm, Simon (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401304878
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401304878
Tiivistelmä
David Wojnarowicz (1954–1992) var en multimediakonstnär och författare som var aktiv i New York. Under 1970-talet, innan hans konstkarriär började, aspirerade han till att bli författare. Olika omständigheter ledde honom till New Yorks konstscen 1980, var han blev iblandad i East Village-gruppen. Denna rörelse bidrog till inledningen av den postmoderna konsten i USA. Trots en ny karriärsbana fortsatte Wojnarowicz dock skriva. Han gav ut sitt mest kända verk, Close to the Knives år 1991. I och med AIDS-epidemins och homofobins gradvisa eskalering i det amerikanska samhället blev detta det huvudsakliga ämnet i Wojnarowiczs texter och konstverk, och det är detta de många ämnena i boken enas i. År 1987 dog hans närmaste vän Peter Hujar av AIDS, och Wojnarowicz själv diagnostiserades som HIV-positiv. Efter detta inleddes en ny stilistisk fas i hans bildkonst. Texter som först existerat separat från det konstnärliga började nu inkluderas i hans verk. Att använda text som visuellt medel hade blivit vanligt under postmodernismen. Wojnarowiczs tillämpning är dock mer avancerad. Hans budskap synliggörs genom samma skönlitterära medel som i hans böcker, och dessa metoder utgör även hur vi uppfattar verkens budskap.
Avhandlingens syfte är att analysera textanvändningen i David Wojnarowiczs bildkonst efter 1987 som exempel på intermedia och ikonotext, och att jämföra honom med andra dåtida bildkonstnärer som arbetade textbaserat. Vad kännetecknar Wojnarowiczs författarskap och textproduktion? Hur påverkade litterära intressen hans bildkonst? Vad var Wojnarowiczs syfte med att inkludera sina texter i verken, och vad särskiljer honom från andra konstnärers textanvändning? Avhandlingens primärmaterial är Wojnarowiczs roman Close to the Knives och fem bildkonstverk producerade efter 1987. Författarskapets kännetecken identifieras och dess synlighet i hans bildkonst redogörs för. Exempelverken analyseras utefter en text-bildorienterad modell framställd av Michel Foucault. Resultatet undersöks sedan utefter Werner Wolfs multimediaorienterade ramverksbegrepp.
Utöver sin mer kända bildkonst producerade David Wojnarowicz skönlitterär text under den största delen av sitt liv. Efter 1987 började han inkorporera dessa texter i sin bildkonst. Dessa verk står ut i dess avancerade tillämpning av skönlitterär text och framom semiotiskt inriktade textmedel i den amerikanska postmoderna konsten.
Avhandlingens syfte är att analysera textanvändningen i David Wojnarowiczs bildkonst efter 1987 som exempel på intermedia och ikonotext, och att jämföra honom med andra dåtida bildkonstnärer som arbetade textbaserat. Vad kännetecknar Wojnarowiczs författarskap och textproduktion? Hur påverkade litterära intressen hans bildkonst? Vad var Wojnarowiczs syfte med att inkludera sina texter i verken, och vad särskiljer honom från andra konstnärers textanvändning? Avhandlingens primärmaterial är Wojnarowiczs roman Close to the Knives och fem bildkonstverk producerade efter 1987. Författarskapets kännetecken identifieras och dess synlighet i hans bildkonst redogörs för. Exempelverken analyseras utefter en text-bildorienterad modell framställd av Michel Foucault. Resultatet undersöks sedan utefter Werner Wolfs multimediaorienterade ramverksbegrepp.
Utöver sin mer kända bildkonst producerade David Wojnarowicz skönlitterär text under den största delen av sitt liv. Efter 1987 började han inkorporera dessa texter i sin bildkonst. Dessa verk står ut i dess avancerade tillämpning av skönlitterär text och framom semiotiskt inriktade textmedel i den amerikanska postmoderna konsten.