Rantaradan ja Karjaa–Hanko radan infraselvitys
Iikkanen, Sami; Björkman, Juho; Pitkänen, Jukka-Pekka; Elmnäinen, Eeva; Hyvärinen, Juulia; Eskola, Anna (2024-02-08)
Iikkanen, Sami
Björkman, Juho
Pitkänen, Jukka-Pekka
Elmnäinen, Eeva
Hyvärinen, Juulia
Eskola, Anna
Väylävirasto
08.02.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-155-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-155-2
Tiivistelmä
Rantarata on Helsingin ja Turun yhdistävä rautatie, jonka liikenne koostuu Helsinki–Turku-kaukojunaliikenteestä sekä Helsingin ja Siuntion välisellä alueella HSL:n lähijunaliikenteestä. Tavaraliikennettä on normaalisti ainoastaan Salo–Turku-välillä. Tässä työssä on tutkittu edellytyksiä uudelle lähijunaliikenteelle Rantaradan eri osissa ratainfrastruktuurin näkökulmasta ja tunnistettu tarpeellisia kehittämistoimenpiteitä liikenteen lisäämisen mahdollistamiseksi. Työssä on käsitelty kahta toisistaan erillistä tarkastelualuetta. Tarkastelualue ”Itä” sisältää rataosuudet Helsinki–Karjaa ja Karjaa–Hanko pois lukien Helsinki–Leppävaara-kaupunkirata. Tarkastelualue ”Länsi” sisältää rataosuuden Salo–Turku. Sekä itäiselle, että läntiselle alueelle muodostettiin kaksi skenaariota. Itäisellä alueella skenaariot eroavat toisis-taan siten, että toisessa tarkasteltava lähiliikenne perustuu suoriin ja toisessa vaihdollisiin yhteyksiin. Läntisellä alueella on periaatteessa tarkasteltu yhtä liikennöintimallia, mutta tarkasteltava vuoroväli ja tarvittava kalustomäärä on kahdessa skenaariossa eri. Helsingin ja Turun välinen kaukojunaliikenne on oletettu nykyisen kaltaiseksi.
Kirkkonummi–Karjaa- ja Karjaa–Hanko-rataosuuksilla ei ole tässä työssä tarkastelluilla aikataulurakenteilla välttämätöntä toteuttaa infrastruktuurin kehittämistoi-menpiteitä. Lähijunaliikenteen nopeuttamiseksi ja junaliikenteen häiriösietoisuuden parantamiseksi voidaan kuitenkin harkita kaksoisraideosuuden rakentamista Siuntion liikennepaikan ympäristöön, mikäli uutta lähijunaliikennettä tulee Kirkkonummi–Karjaa-rataosuudelle merkittävissä määrin. Karjaa–Hanko-välillä henkilöjunaliikenteen vuorovälin lyhentäminen on haastavinta iltapäivän tunteina, jolloin radalla on nykytilanteessa myös paljon tavaraliikennettä.
Tunnin vuorovälillä liikennöitävää lähijunaa varten kaksoisraide koko Turku–Salo-rataosuudella on ylimitoitettu ratkaisu. Kohtausraide Hajalaan on vaadittava mini-mitoimenpide. Nopeampaa ja sujuvampaa liikennöintiä palveleva ratkaisu olisi joko Piikkiön rataoikaisu, jota käyttäen kaukojunat voivat ohittaa Piikkiön taajaman ja kohdata lähijunan, tai pidempi kaksoisraideosuus Hajalan alueelle, jolla lähi- ja kaukojunat voivat kohdata toisensa.
30 minuutin vuorovälillä liikennöivän Turku–Salo-lähijunan toteuttaminen laadukkaasti edellyttää merkittävää kaksoisraideosuuksien rakentamista Salon ja Turun välille. Teknisenä vähimmäisvaatimuksena on noin 11 km pituisen kaksoisraiteen rakentaminen Hajalan alueelle Salon ja Paimion välille sekä noin 6 km pituisen kaksoisraideosuuden rakentaminen Littoisten alueelle. Tarvittavien kaksoisraideosuuksien sijainnit riippuvat voimakkaasti valittavasta aikataulurakenteesta. Kaksoisraideosuuksien yhteispituus on minimissään noin 35 % Salo–Kupittaa-yhteysvälin pituudesta. Riittävän häiriösietoinen liikenne vaatii todennäköisesti tätä enemmän kaksoisraiteen rakentamista.
Kirkkonummi–Karjaa- ja Karjaa–Hanko-rataosuuksilla ei ole tässä työssä tarkastelluilla aikataulurakenteilla välttämätöntä toteuttaa infrastruktuurin kehittämistoi-menpiteitä. Lähijunaliikenteen nopeuttamiseksi ja junaliikenteen häiriösietoisuuden parantamiseksi voidaan kuitenkin harkita kaksoisraideosuuden rakentamista Siuntion liikennepaikan ympäristöön, mikäli uutta lähijunaliikennettä tulee Kirkkonummi–Karjaa-rataosuudelle merkittävissä määrin. Karjaa–Hanko-välillä henkilöjunaliikenteen vuorovälin lyhentäminen on haastavinta iltapäivän tunteina, jolloin radalla on nykytilanteessa myös paljon tavaraliikennettä.
Tunnin vuorovälillä liikennöitävää lähijunaa varten kaksoisraide koko Turku–Salo-rataosuudella on ylimitoitettu ratkaisu. Kohtausraide Hajalaan on vaadittava mini-mitoimenpide. Nopeampaa ja sujuvampaa liikennöintiä palveleva ratkaisu olisi joko Piikkiön rataoikaisu, jota käyttäen kaukojunat voivat ohittaa Piikkiön taajaman ja kohdata lähijunan, tai pidempi kaksoisraideosuus Hajalan alueelle, jolla lähi- ja kaukojunat voivat kohdata toisensa.
30 minuutin vuorovälillä liikennöivän Turku–Salo-lähijunan toteuttaminen laadukkaasti edellyttää merkittävää kaksoisraideosuuksien rakentamista Salon ja Turun välille. Teknisenä vähimmäisvaatimuksena on noin 11 km pituisen kaksoisraiteen rakentaminen Hajalan alueelle Salon ja Paimion välille sekä noin 6 km pituisen kaksoisraideosuuden rakentaminen Littoisten alueelle. Tarvittavien kaksoisraideosuuksien sijainnit riippuvat voimakkaasti valittavasta aikataulurakenteesta. Kaksoisraideosuuksien yhteispituus on minimissään noin 35 % Salo–Kupittaa-yhteysvälin pituudesta. Riittävän häiriösietoinen liikenne vaatii todennäköisesti tätä enemmän kaksoisraiteen rakentamista.
Kokoelmat
- Väyläviraston julkaisut [522]