Korsvägsandakten i rummet och som upplevelse
Ahl-Waris, Eva (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147497
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147497
Tiivistelmä
Avhandlingen granskar korsvägsandakter i rummet och som upplevelse genom en kvalitativ undersökning baserad på sex stycken intervjuer med informanter, som antingen deltagit i eller arrangerat korsvägsandakter under fastetiden 2023. Avhandlingen ställer även frågan huruvida korsvägsandakterna är ett högkyrkligt inslag i det finländska gudstjänstlivet. Korsvägsandakterna har också iakttagits och dokumenterats i anteckningar och fotografier. Tre fall från kyrkor i Helsingfors presenteras: Johanneskyrkans korsvägsandakter (3 st), Berghälls kyrkas korsvägsandakt och S:ta Maria katolska kyrkas korsvägsandakt. Korsvägsandakter hålls vanligen under fastetiden före påsk. Andakten följer Jesu lidandes väg, Korsets väg eller Via Dolorosa, i vanligen 14 stationer. Ibland finns en 15:e station, uppståndelsen, med.
I avhandlingen presenteras även jämförelser mellan utförandet av andakterna. Även korsvägsandakternas historiska bakgrund presenteras samt några exempel på andaktstexter. Avhandlingen förankras teoretiskt till tankar framlagda av forskare som granskat materiell religion och levd religion. Fokus är därmed på informanternas upplevelser och även på vilka sinnen de brukade. Enligt undersökningens resultat upplevde informanterna andakterna som “berörande” och en informant uppgav även att andakten “gör gott”. För en informant, som är medlem av den katolska kyrkan, representerar Korsets väg vad kristendomens budskap egentligen handlar om. Alla utom en av informanterna tyckte att andakten inte helt motsvarade deras förväntningar, utan att den kunde ha förbättrats på något vis. Sinnen som informanterna hade bruk av i andakten var synen, hörseln, rösten, men också att röra sig (gå). Även “hjärtat” och “sinnet” uppgavs. Många tilltalades av en viss, eller flera, stationsbilder, bland annat korsfästelsen, då Jesus kläs av och då Veronica torkar Jesu anlete.
Ett annat, mindre resultat av undersökningen är att korsvägsandakter inte kan tolkas som ett specifikt högkyrkligt drag i de lutherska församlingarnas gudstjänstliv i Helsingfors, på basis av dessa fallstudier. Att fira korsvägsandakter skapar däremot en välkommen variation i gudstjänstlivet, på samma vis som med andra specialgudstjänster, och rent praktiskt skapar korsvägsandakterna en omväxling i bruket av kyrkorummet, eftersom man under andakten går runt i kyrkan.
I avhandlingen presenteras även jämförelser mellan utförandet av andakterna. Även korsvägsandakternas historiska bakgrund presenteras samt några exempel på andaktstexter. Avhandlingen förankras teoretiskt till tankar framlagda av forskare som granskat materiell religion och levd religion. Fokus är därmed på informanternas upplevelser och även på vilka sinnen de brukade. Enligt undersökningens resultat upplevde informanterna andakterna som “berörande” och en informant uppgav även att andakten “gör gott”. För en informant, som är medlem av den katolska kyrkan, representerar Korsets väg vad kristendomens budskap egentligen handlar om. Alla utom en av informanterna tyckte att andakten inte helt motsvarade deras förväntningar, utan att den kunde ha förbättrats på något vis. Sinnen som informanterna hade bruk av i andakten var synen, hörseln, rösten, men också att röra sig (gå). Även “hjärtat” och “sinnet” uppgavs. Många tilltalades av en viss, eller flera, stationsbilder, bland annat korsfästelsen, då Jesus kläs av och då Veronica torkar Jesu anlete.
Ett annat, mindre resultat av undersökningen är att korsvägsandakter inte kan tolkas som ett specifikt högkyrkligt drag i de lutherska församlingarnas gudstjänstliv i Helsingfors, på basis av dessa fallstudier. Att fira korsvägsandakter skapar däremot en välkommen variation i gudstjänstlivet, på samma vis som med andra specialgudstjänster, och rent praktiskt skapar korsvägsandakterna en omväxling i bruket av kyrkorummet, eftersom man under andakten går runt i kyrkan.
Kokoelmat
- 614 Teologia [63]