Päätöksenteon arvioinnin kehittäminen ilmataistelukoulutuksessa
Lipponen, Tatu (2023)
Lipponen, Tatu
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sotatekniikan laitos
sotatekniikka
Diplomityö (YE)
2023
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231031142117
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231031142117
Tiivistelmä
Ilmataistelukoulutuksessa lennonopettajat opettavat koulutettaville ohjaajille, miten ilmataistelua käydään menestyksekkäästi. Koulutettavien tietojen ja päätöksenteon kehittäminen on keskeinen osa ilmataistelukoulutusta. Tämä edellyttää lennonopettajilta palautetta sekä koulutettavien ilmataisteluun liittyvien tietojen ja päätöksenteon kokonaisvaltaista arviointia.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää lennonopettajien toteuttamaa koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arviointia sekä koulutettavien tiedollisia valmiuksia ja suoriutumista ilmataistelukoulutuksessa. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena, jossa uudistettiin lentotehtävän läpikäynti- ja arviointikäytänteitä lennonopettajille järjestetyn päätöksentekokoulutuksen avulla. Koulutuksessa hyödynnettiin tutkimuksessa konstruoitua ilmataistelun päätöksentekomallia, jonka mukaan päätöksenteko ilmataistelussa ja ilmataistelukoulutuksessa perustuu hyväksyttävän ratkaisuvaihtoehdon valintaan Recognition-Primed Decision (RPD) -mallia mukaillen. Lennonopettajia opetettiin käyttämään RPD-malliin perustuvaa tiedon elisitointimenetelmää, Critical Decision Methodia (CDM), koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arviointiin.
Päätöksentekokoulutuksen vaikuttavuus selvitettiin Kirkpatrickin nelitasoisen (reaktio, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset) arviointimallin avulla. Vaikuttavuus todettiin positiiviseksi kaikilla arvioinnin tasoilla. Lennonopettajat olivat tyytyväisiä päätöksentekokoulutukseen, ja koulutus lisäsi opettajien tietoa päätöksenteosta ja sen arvioinnista. Tutkimuksessa vertailtiin lennonopettajien käyttäytymistä lentotehtävien läpikäynneissä ennen päätöksentekokoulutusta ja sen jälkeen. Päätöksentekokoulutus vaikutti positiivisesti lennonopettajien käyttäytymiseen läpikäynneissä. Koulutettavien päätöksenteko perusteiden tarkastelu ja palautteen vuorovaikutteisuus lisääntyivät, kun lennonopettajat hyödynsivät CDM-menetelmää koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arvioinnissa. Koulutettavien suoriutumista BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneilla suoritetuilla ilmataistelulennoilla arvioitiin ennen ja jäl keen opettajien saaman päätöksentekokoulutuksen. Sadoilta ilmataistelulennoilta kerättyjen arviointien perusteella voitiin todeta, että opettajien päätöksentekokoulutuksen jälkeen käyttämä CDM-perusteinen arviointi paransi koulutettavien suoriutumista ilmataistelulennoilla.
Tutkimuksen perusteella CDM-menetelmää suositellaan sovellettavan lentotehtävien läpikäynteihin Puolustusvoimien lentokoulutuksessa. CDM-menetelmää voidaan myös hyödyntää laajemmin sotilaskoulutuksen ja Puolustusvoimien operatiivisen toiminnan kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että lyhyellä päätöksentekokoulutuksella on mahdollista kehittää lentokoulutusta, ohjaajien tietoja ja toimintaan kus tannustehokkaasti. Päätöksentekokoulutus suositellaan sisällyttämään lento- ja lennonopettajakoulutukseen. Päätöksentekokoulutusta voidaan myös soveltaa laajemmin henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää lennonopettajien toteuttamaa koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arviointia sekä koulutettavien tiedollisia valmiuksia ja suoriutumista ilmataistelukoulutuksessa. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena, jossa uudistettiin lentotehtävän läpikäynti- ja arviointikäytänteitä lennonopettajille järjestetyn päätöksentekokoulutuksen avulla. Koulutuksessa hyödynnettiin tutkimuksessa konstruoitua ilmataistelun päätöksentekomallia, jonka mukaan päätöksenteko ilmataistelussa ja ilmataistelukoulutuksessa perustuu hyväksyttävän ratkaisuvaihtoehdon valintaan Recognition-Primed Decision (RPD) -mallia mukaillen. Lennonopettajia opetettiin käyttämään RPD-malliin perustuvaa tiedon elisitointimenetelmää, Critical Decision Methodia (CDM), koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arviointiin.
Päätöksentekokoulutuksen vaikuttavuus selvitettiin Kirkpatrickin nelitasoisen (reaktio, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset) arviointimallin avulla. Vaikuttavuus todettiin positiiviseksi kaikilla arvioinnin tasoilla. Lennonopettajat olivat tyytyväisiä päätöksentekokoulutukseen, ja koulutus lisäsi opettajien tietoa päätöksenteosta ja sen arvioinnista. Tutkimuksessa vertailtiin lennonopettajien käyttäytymistä lentotehtävien läpikäynneissä ennen päätöksentekokoulutusta ja sen jälkeen. Päätöksentekokoulutus vaikutti positiivisesti lennonopettajien käyttäytymiseen läpikäynneissä. Koulutettavien päätöksenteko perusteiden tarkastelu ja palautteen vuorovaikutteisuus lisääntyivät, kun lennonopettajat hyödynsivät CDM-menetelmää koulutettavien ohjaajien päätöksenteon arvioinnissa. Koulutettavien suoriutumista BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneilla suoritetuilla ilmataistelulennoilla arvioitiin ennen ja jäl keen opettajien saaman päätöksentekokoulutuksen. Sadoilta ilmataistelulennoilta kerättyjen arviointien perusteella voitiin todeta, että opettajien päätöksentekokoulutuksen jälkeen käyttämä CDM-perusteinen arviointi paransi koulutettavien suoriutumista ilmataistelulennoilla.
Tutkimuksen perusteella CDM-menetelmää suositellaan sovellettavan lentotehtävien läpikäynteihin Puolustusvoimien lentokoulutuksessa. CDM-menetelmää voidaan myös hyödyntää laajemmin sotilaskoulutuksen ja Puolustusvoimien operatiivisen toiminnan kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että lyhyellä päätöksentekokoulutuksella on mahdollista kehittää lentokoulutusta, ohjaajien tietoja ja toimintaan kus tannustehokkaasti. Päätöksentekokoulutus suositellaan sisällyttämään lento- ja lennonopettajakoulutukseen. Päätöksentekokoulutusta voidaan myös soveltaa laajemmin henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]