Kainuun prikaatin joukkoyksiköiden komentajien ja perusyksikön päälliköiden näkökulma kouluttajan ominaisuuksiin ja asenteisiin : millainen on hyvä kouluttaja?
Pyykkö, Niko (2023)
Pyykkö, Niko
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Pro gradu -tutkielma (SM)
2023
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023081094629
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen on hyvä kouluttaja joukkoyksiköiden komentajien ja perusyksikön päälliköiden näkökulmasta. Alatutkimuskysymyksinä olivat, miten joukkoyksiköiden komentajat ja perusyksikön päälliköt kuvaavat hyvän kouluttajan ihmissuhdetaitoja, persoonallisuutta sekä millaisia käsityksiä joukkoyksikön komentajilla ja perusyksikön päälliköillä on hyvän kouluttajan vuorovaikutustaidoista. Tutkimuksen näkökulma koostui Kainuun prikaatin joukkoyksiköiden komentajista sekä perusyksikön päälliköistä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa ainestonkeruumenetelmänä toimi sähköpostin välityksellä lähetetty kvalitatiivinen kyselylomake. Aineiston keruu toteutettiin aikavälillä syksy 2022-kevät 2023 Kainuun prikaatin joukkoyksikön komentajille sekä perusyksikön päälliköille. Tutkimukseen osallistui kolme joukkoyksikön komentajaa sekä seitsemän perusyksikön päällikköä. Vastausprosentti tutkimuksessa oli 55%. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tuloksissa esitetään 12 ominaisuutta, jotka hyvältä kouluttajalta tulee löytyä. Nämä hyvän kouluttajan ominaisuudet ovat ammatillinen osaaminen, pedagogiset taidot, avoin ja helposti lähestyttävä, motivoitunut ja sopivan vaativa, huumorintajuinen, esimerkillisyys, yksilöllinen kohtaaminen, valmentava ote, me-henki ja yhdessä tekemisen kulttuuri, empatiakyky, tasapuolisuus ja yhteistyö- ja yhteistoimintakyky. Nämä ominaisuudet ovat Kainuun prikaatin joukkoyksiköiden komentajien ja perusyksiköiden päälliköiden näkemyksien mukaan ne ominaisuudet ja asenteet, jotka tekevät hyvän kouluttajan. Tutkimustulokset vastaavat aikaisempien tutkimuksien tuloksia ja tukevat tutkimukseen liittyvää teoriaa. Tämä tutkimus vahvistaa aikaisempia tutkimuksia siinä, että hyvän kouluttajalla tulee olla ammatillista osaamista, omata hyvät pedagogiset taidot. Hyvän kouluttajan tulee omata hyvät vuorovaikutus sekä ihmissuhdetaidot, jotta hän onnistuu kouluttamisessa sekä hyvän kouluttajan tulee olla helposti lähestyttävä, huumorintajuinen ja ymmärtäväinen, jotta koulutettavat sitoutuvat kouluttajaan ja koulutukseen. Hyvän kouluttajan tulee myös osata yhdistää koulutukset osaksi isompaa kokonaisuutta, sekä osata perustella koulutuksen tärkeys, jotta koulutettavat sitoutuvat koulutukseen.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]