Påverkade efterdyningarna av Rysslands annektering av Krim det ryska konsumentbeteendet? : En studie av ryska konsumenters nivå av etnocentrism, landsbild av Finland och attityd till finländska livsmedel
Wallenius, Meija (2022)
Wallenius, Meija
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630753
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630753
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att få en uppfattning om hur det ryska konsumentbeteendet i förhållande till finländska livsmedelsprodukter sett ut efter att Ryssland införde importförbudet mot västerländska livsmedelsprodukter, samt att fastställa ifall eventuella förändringar i det ryska konsumentbeteendet kan kopplas till efterdyningarna av annekteringen av Krim. Faktorer som är speciellt känsliga för politiska och ekonomiska förändringar inkluderar konsumentetnocentrism och konsumenters landsbilder, vilka i sin tur tenderar ha en stark inverkan på konsumenters attityder till importerade produkter. Följderna av annekteringen av Krim påverkade speciellt den ryska livsmedelsmarknaden, där importförbudet orsakade förhöjda priser och varubrist.
Studiens material samlades in år 2017 med hjälp av en webbaserad enkät som mätte nivån av konsumentetnocentrism, landsbilden av Finland, attityden till finländska livsmedel och den demografiska fördelningen hos 113 konsumenter i Sankt Petersburg. Med hjälp av univariat analys studerades alla faktorer var för sig. Därefter utnyttjades multivariat analys för att mäta sambandet mellan de oberoende variablerna konsumentetnocentrism och landsbild av Finland och den beroende variabeln attityd till finländska livsmedel, samt sambandet mellan de oberoende demografiska variablerna och de beroende variablerna konsumentetnocentrism, landsbild av Finland och attityd till finländska livsmedel.
Resultaten visar att de tillfrågades nivå av konsumentetnocentrism var relativt låg, medan både landsbilden av Finland och attityden till finländska livsmedel var förhållandevis positiva. Landsbilden av Finland hade en stark positiv inverkan på attityden till finländska livsmedel, medan nivån av konsumentetnocentrism inte hade någon signifikant inverkan. Kvinnor tenderade ha en positivare landsbild av Finland än män, men inga andra signifikanta samband mellan demografiska faktorer och de övriga faktorerna kunde påvisas. Studiens resultat avviker inte avsevärt från tidigare forskning, vilket är anmärkningsvärt eftersom de ekonomiska och politiska förändringarna i Ryssland kunde ha förväntats påverka det ryska konsumentbeteendet i förhållande till finländska livsmedel.
Studiens material samlades in år 2017 med hjälp av en webbaserad enkät som mätte nivån av konsumentetnocentrism, landsbilden av Finland, attityden till finländska livsmedel och den demografiska fördelningen hos 113 konsumenter i Sankt Petersburg. Med hjälp av univariat analys studerades alla faktorer var för sig. Därefter utnyttjades multivariat analys för att mäta sambandet mellan de oberoende variablerna konsumentetnocentrism och landsbild av Finland och den beroende variabeln attityd till finländska livsmedel, samt sambandet mellan de oberoende demografiska variablerna och de beroende variablerna konsumentetnocentrism, landsbild av Finland och attityd till finländska livsmedel.
Resultaten visar att de tillfrågades nivå av konsumentetnocentrism var relativt låg, medan både landsbilden av Finland och attityden till finländska livsmedel var förhållandevis positiva. Landsbilden av Finland hade en stark positiv inverkan på attityden till finländska livsmedel, medan nivån av konsumentetnocentrism inte hade någon signifikant inverkan. Kvinnor tenderade ha en positivare landsbild av Finland än män, men inga andra signifikanta samband mellan demografiska faktorer och de övriga faktorerna kunde påvisas. Studiens resultat avviker inte avsevärt från tidigare forskning, vilket är anmärkningsvärt eftersom de ekonomiska och politiska förändringarna i Ryssland kunde ha förväntats påverka det ryska konsumentbeteendet i förhållande till finländska livsmedel.