Att bemöta elever med utagerande beteende : Skolgångsbiträdets beskrivning av sin roll och samarbete med lärare
Nybacka, Josefine (2022)
Nybacka, Josefine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042029708
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042029708
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte var att undersöka hur skolgångsbiträdet beskriver sin roll i bemötandet av elever med utagerande beteende. Utifrån syftet formulerades följande forskningsfrågor:
1. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt bemötande av elever med utagerande beteende?
2. Hur beskriver skolgångsbiträdet stödet av läraren gällande bemötandet av elever med utagerande beteende?
3. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt ansvar och kompetens i bemötandet av elever med utagerande beteende?
Metoden för avhandlingen är kvalitativ. Datainsamlingen utfördes med semistrukturerade intervjuer genom videosamtal. Deltagarna bestod av fyra skolgångsbiträden, varav en var obehörig för sin uppgift. Kriteriet för att delta i undersökningen var att skolgångsbiträdet hade arbetserfarenhet i bemötande av utagerande beteende i skolan. Samtliga intervjuer transkriberades och materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
I resultaten framkommer olika strategier som skolgångsbiträdet använder i bemötande av elever med utagerande beteende. Strategierna är: observera och läsa av eleven, förebygga utagerande beteende, lugna eleven och vänta ut beteendet samt diskussion med eleven. Samtliga informanter beskriver ett nära samarbete med läraren med en kontinuerlig diskussion gällande bemötande av utagerande beteende. Vidare tyder resultatet på att skolgångsbiträdet upplever sig vara kompetent att bemöta elever med utagerande beteende. Resultaten visar också hur viktigt det är skolgångsbiträdet samarbetar med läraren och får stöd av dem i bemötandet av elever med utagerande beteende. Detta bör uppmärksammas i skolor.
Enligt resultaten har skolgångsbiträdet en aktiv roll i bemötandet av elever med utagerande beteende. Det bör föras en diskussion om skolgångsbiträdet har den befogenhet som tillämpas i praktiken och om det finns behov för att omskriva skolgångsbiträdets arbetsuppgifter och befogenheter. Eftersom det i styrdokumenten (Utbildningsstyrelsen, 2020) står att skolgångsbiträdet inte har befogenhet att använda maktmedel, däremot kan den allmänna nödvärnen nyttjas.
1. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt bemötande av elever med utagerande beteende?
2. Hur beskriver skolgångsbiträdet stödet av läraren gällande bemötandet av elever med utagerande beteende?
3. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt ansvar och kompetens i bemötandet av elever med utagerande beteende?
Metoden för avhandlingen är kvalitativ. Datainsamlingen utfördes med semistrukturerade intervjuer genom videosamtal. Deltagarna bestod av fyra skolgångsbiträden, varav en var obehörig för sin uppgift. Kriteriet för att delta i undersökningen var att skolgångsbiträdet hade arbetserfarenhet i bemötande av utagerande beteende i skolan. Samtliga intervjuer transkriberades och materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
I resultaten framkommer olika strategier som skolgångsbiträdet använder i bemötande av elever med utagerande beteende. Strategierna är: observera och läsa av eleven, förebygga utagerande beteende, lugna eleven och vänta ut beteendet samt diskussion med eleven. Samtliga informanter beskriver ett nära samarbete med läraren med en kontinuerlig diskussion gällande bemötande av utagerande beteende. Vidare tyder resultatet på att skolgångsbiträdet upplever sig vara kompetent att bemöta elever med utagerande beteende. Resultaten visar också hur viktigt det är skolgångsbiträdet samarbetar med läraren och får stöd av dem i bemötandet av elever med utagerande beteende. Detta bör uppmärksammas i skolor.
Enligt resultaten har skolgångsbiträdet en aktiv roll i bemötandet av elever med utagerande beteende. Det bör föras en diskussion om skolgångsbiträdet har den befogenhet som tillämpas i praktiken och om det finns behov för att omskriva skolgångsbiträdets arbetsuppgifter och befogenheter. Eftersom det i styrdokumenten (Utbildningsstyrelsen, 2020) står att skolgångsbiträdet inte har befogenhet att använda maktmedel, däremot kan den allmänna nödvärnen nyttjas.