Akademiska historiker som innehållsskapare i Finland : En autoetnografisk och multimodal utredning
Willberg, Katarina (2021)
Willberg, Katarina
2021
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560761
Tiivistelmä
Den här avhandlingen är multimodal och består av två delar: den här textbaserade processdagboken samt en video på 43 minuter. Avhandlingen redogör för akademiska historikers erfarenheter av historierelaterat, audiovisuellt innehållsskapande i Finland genom att intervjua nio historiker som på olika sätt varit aktiva inom ämnet. Utöver intervjuerna har avhandlingen tillämpat en autoetnografisk metod, där skribenten själv prövat sig fram och producerat en audiovisuell avhandling, samt reflekterat över de egna erfarenheterna. Frågan som undersökningen svarar på är hurdana erfarenheter akademiska historiker i Finland haft i sitt arbete med audiovisuellt historieberättande. De flesta intervjuade historikerna ansåg att de påbörjat sina audiovisuella projekt (podcasts eller videon) för att försöka nå ut med sin och andra historikers kunskap till en bredare publik. Ytterligare vittnade alla om att de fått enkom positiv respons av såväl publik som kolleger, och många åberopade mer möjligheter för studeranden att avlägga examinationer i alternativa, audiovisuella former. Historikerna identifierade en del personlig nytta i deras arbete, som bl.a. utökande av sina professionella nätverk, breddande av sin expertis och yrkesmässig profilering, medan brist på tid och finansiering identifierades som de största hindren. Den här avhandlingen ämnar vara till nytta för såväl studerande som andra akademiker som har ett intresse att börja producera audiovisuellt material och publicera det på Internet.