Strukturerade textsamtal – en metod för att stöda läsförståelsen hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Vikström, Gun (2020)
Vikström, Gun
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286907
Tiivistelmä
Forskning om läsförmågan hos vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning är sparsam, men den forskning som finns visar att det ofta är läsförståelsen som är bristfällig. Samtidigt betonas just läsförståelse för att vara fullt delaktig i vårt samhälle, då information allt mer ges via texter idag.
Syftet med avhandlingen är att studera hur strukturerade textsamtal fungerar ur ett deltagarperspektiv. Forskningsfrågorna är:
1. Hur upplever vuxna med intellektuell funktionsnedsättning strukturerade textsamtal med avseende på den egna läsförståelsen, delaktighet och att läsa texter tillsammans?
2. Hur utvecklas läsförståelsen under processen med strukturerade textsamtal?
Datainsamlingen gjordes genom strukturerade textsamtal med några vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning. Varje samtal följde en viss struktur utgående från de fyra strategierna att förutspå innehållet, att ställa frågor till texten, att reda ut oklara ord samt att sammanfatta textens innehåll. Därtill gjordes två kartläggningar för att ta reda på deltagarnas egna åsikter. Materialet har analyserats genom innehållsanalys och beskrivs och tolkas genom kvalitativ fallstudie utgående från Merriams (1994) rekommendation. Kvalitativa fallstudier lämpar sig för småskaliga studier och möjliggör beskrivningar på djupet.
Alla deltagarna tilltalades av metoden strukturerade textsamtal. Resultatet visar att fem av sju upplevde att deras läsförståelse ökade genom textsamtalen. Tre upplevde att känslan av delaktighet ökade då läsförståelsen förbättrades. Fem av sju svarade att de tyckte om att läsa texter tillsammans med andra. Att bearbeta texterna med de återkommande strategierna, gav fördjupad kunskap om texternas innehåll. Det finns forskning som visar att det sker en kognitiv utveckling hos personer med intellektuell funktionsnedsättning långt upp i vuxen ålder. Det betyder att läsförståelsen behöver stödas genom livet, inte endast under skoltiden
Syftet med avhandlingen är att studera hur strukturerade textsamtal fungerar ur ett deltagarperspektiv. Forskningsfrågorna är:
1. Hur upplever vuxna med intellektuell funktionsnedsättning strukturerade textsamtal med avseende på den egna läsförståelsen, delaktighet och att läsa texter tillsammans?
2. Hur utvecklas läsförståelsen under processen med strukturerade textsamtal?
Datainsamlingen gjordes genom strukturerade textsamtal med några vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning. Varje samtal följde en viss struktur utgående från de fyra strategierna att förutspå innehållet, att ställa frågor till texten, att reda ut oklara ord samt att sammanfatta textens innehåll. Därtill gjordes två kartläggningar för att ta reda på deltagarnas egna åsikter. Materialet har analyserats genom innehållsanalys och beskrivs och tolkas genom kvalitativ fallstudie utgående från Merriams (1994) rekommendation. Kvalitativa fallstudier lämpar sig för småskaliga studier och möjliggör beskrivningar på djupet.
Alla deltagarna tilltalades av metoden strukturerade textsamtal. Resultatet visar att fem av sju upplevde att deras läsförståelse ökade genom textsamtalen. Tre upplevde att känslan av delaktighet ökade då läsförståelsen förbättrades. Fem av sju svarade att de tyckte om att läsa texter tillsammans med andra. Att bearbeta texterna med de återkommande strategierna, gav fördjupad kunskap om texternas innehåll. Det finns forskning som visar att det sker en kognitiv utveckling hos personer med intellektuell funktionsnedsättning långt upp i vuxen ålder. Det betyder att läsförståelsen behöver stödas genom livet, inte endast under skoltiden