Kouluttajien ammatti-identiteetti koulutusoppaiden perusteella : Suomen ja Ruotsin puolustusvoimien välinen vertailu
Ljungqvist, Hans (2018)
Ljungqvist, Hans
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 7
2018
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233276
Tiivistelmä
Tutkimuksessa verrattiin Suomen ja Ruotsin puolustusvoimien kouluttajien ammatti-identiteettiä maiden koulutusoppaiden perusteella. Tavoitteena oli tuottaa tietoa maiden puolustusvoimien kouluttajien ammatti-identiteettien eroista ja yhtäläisyyksistä koulu-tusoppaiden näkökulmista tarkasteltuna. Tutkimus on ajankohtainen, koska maat tiivistävät puolustusyhteistyötä, jonka yksi muoto on koulutusyhteistyö.
Tutkimus toteutettiin teorialähtöisellä, laadullisella sisällönanalyysilla. Analyysin ja tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin Engeströmin (1994) toimintajärjestelmää jota sovellettiin koulutuksen käsitteen ympärille. Aineisto koostui suomalaisesta Kouluttajan oppaasta (2007) ja ruotsalaisesta Utbildningsmetodik-oppaasta (2013).
Tutkimus osoitti, että koulutusoppaiden perusteella suomalaisen ja ruotsalaisen kouluttajan ammatti identiteettien välillä on selvästi enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Ammatti-identiteetti ilmenee koulutusoppaissa käyttäytymisessä, ominaisuuksissa, arvoissa, vuorovaikutuksessa sekä osaamisessa. Lisäksi ammatti-identiteettiä kuvaavia teemoja olivat kouluttajan roolit sekä kouluttajaprofessio.
Tulosten perusteella voidaan todeta koulutusoppaiden ilmentämien kouluttajien olevan samanhenkisiä ihmisiä joilla on samanlaisia arvoja ja omaavat samanlaisen moraalin. Tutkimustuloksissa esitetty ammatti-identiteetti on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa.
Tutkimus toteutettiin teorialähtöisellä, laadullisella sisällönanalyysilla. Analyysin ja tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin Engeströmin (1994) toimintajärjestelmää jota sovellettiin koulutuksen käsitteen ympärille. Aineisto koostui suomalaisesta Kouluttajan oppaasta (2007) ja ruotsalaisesta Utbildningsmetodik-oppaasta (2013).
Tutkimus osoitti, että koulutusoppaiden perusteella suomalaisen ja ruotsalaisen kouluttajan ammatti identiteettien välillä on selvästi enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Ammatti-identiteetti ilmenee koulutusoppaissa käyttäytymisessä, ominaisuuksissa, arvoissa, vuorovaikutuksessa sekä osaamisessa. Lisäksi ammatti-identiteettiä kuvaavia teemoja olivat kouluttajan roolit sekä kouluttajaprofessio.
Tulosten perusteella voidaan todeta koulutusoppaiden ilmentämien kouluttajien olevan samanhenkisiä ihmisiä joilla on samanlaisia arvoja ja omaavat samanlaisen moraalin. Tutkimustuloksissa esitetty ammatti-identiteetti on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]