Internet ongelmalähtöisen tiedon hankinnassa
Arkielämän tiedonhankinta ei pelkisty vain ajankohtaisten tapahtumien seurantaan, vaan osa tiedontarpeista on lähtöisin erilaisista ongelmatilanteista tai ongelmallisiksi osoittautuneista tehtävistä. Ongelmalähtöisen tiedon hankinta on usein tilannesidonnaista ja tiedontarve saattaa olla tarkasti rajattu. Joissakin tapauksissa ongelmaa joudutaan ratkaisemaan pidemmän ajan kuluessa ja tiedontarve saattaa muuntua matkan varrella.
Haastatellut kertoivat myös lähteistä ja kanavista, joita he suosivat hankkiessaan tietoa yksittäisten ongelmien ratkaisemiseksi. Asiaa tarkasteltiin yleisemmästä näkökulmasta eikä ongelmatilanteiden tarvinnut välttämättä liittyä esim. harrastuksiin.
Taulukko 3. Ongelmalähtöisen tiedon hankinnan lähteet ja kanavat
Toiset ihmiset, mukaanlukien eri alojen asiantuntijat (13 mainintaa)
Internet (11)
Kirjat/ kirjallisuus (7)
Kirjasto (5)
WWW (5)
Aikakauslehdet (1)
Keskusteluryhmät (newsgroups) (1)
Televisio (1)
Henkilölähteet oli suosituin ryhmä tarkasteltaessa yksittäisiä lähdetyyppejä, mutta internetin suosio oli yllätys. Jos www:n ja keskusteluryhmien saamat maininnat yhdistetään internetin saamiin, verkkolähteet nousevat listan kärkeen (yht. 17 mainintaa). Myös painettuja kirjoja, mm. hakuteoksia ja (perinteistä) kirjastoa arvostettiin kohtalaisesti. On ymmärrettävää, että esim. televisio ei pärjää tämän alueen lähdekilpailussa, koska televisiosta tulee harvoin ohjelmia, jotka sattuisivat kohdentumaan käsilläolevaan ongelmatilanteeseen. Henkilölähteet (esim. lääkäri) asettuvat etusijalle, koska näiden lähteiden vahvuutena on vuorovaikutteisuuteen pohjautuva mahdollisuus etsiä ongelmaan sopivaa täsmäratkaisua. Myös verkkolähteet ovat joissakin tapauksissa riittävän fokusoituneita haettaessa vastauksia ongelmalähtöisiin ja -kohtaisiin kysymyksiin.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 * »
URN:NBN:fi-fe20031619
|