Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 




Internet ongelmalähtöisen tiedon hankinnassa


Internetistäkö kansalaisten tiedonhankinnan tärkein kanava?
1 Aluksi
2 Internet arkielämän tiedonhankinnassa
3 Verkkopalvelujen käytön yleiskuva
4 Internetin käyttö orientoivan tiedon hankinnassa
5 Sanomalehti, TV vai internet?
6 Internet ongelmalähtöisen tiedon hankinnassa
7 Millaista apua internetistä arjen pulmatilanteisiin?
8 Tiedonhaun ongelmia
9 Kohti verkkokeskeistä tiedonhankintaa?
10 Lopuksi
* Lähteet
tulosta Tulostettava versio
Arkielämän tiedonhankinta ei pelkisty vain ajankohtaisten tapahtumien seurantaan, vaan osa tiedontarpeista on lähtöisin erilaisista ongelmatilanteista tai ongelmallisiksi osoittautuneista tehtävistä. Ongelmalähtöisen tiedon hankinta on usein tilannesidonnaista ja tiedontarve saattaa olla tarkasti rajattu. Joissakin tapauksissa ongelmaa joudutaan ratkaisemaan pidemmän ajan kuluessa ja tiedontarve saattaa muuntua matkan varrella.

Haastatellut kertoivat myös lähteistä ja kanavista, joita he suosivat hankkiessaan tietoa yksittäisten ongelmien ratkaisemiseksi. Asiaa tarkasteltiin yleisemmästä näkökulmasta eikä ongelmatilanteiden tarvinnut välttämättä liittyä esim. harrastuksiin.

Taulukko 3. Ongelmalähtöisen tiedon hankinnan lähteet ja kanavat

Toiset ihmiset, mukaanlukien eri alojen asiantuntijat (13 mainintaa)
Internet (11)
Kirjat/ kirjallisuus (7)
Kirjasto (5)
WWW (5)
Aikakauslehdet (1)
Keskusteluryhmät (newsgroups) (1)
Televisio (1)

Henkilölähteet oli suosituin ryhmä tarkasteltaessa yksittäisiä lähdetyyppejä, mutta internetin suosio oli yllätys. Jos www:n ja keskusteluryhmien saamat maininnat yhdistetään internetin saamiin, verkkolähteet nousevat listan kärkeen (yht. 17 mainintaa). Myös painettuja kirjoja, mm. hakuteoksia ja (perinteistä) kirjastoa arvostettiin kohtalaisesti. On ymmärrettävää, että esim. televisio ei pärjää tämän alueen lähdekilpailussa, koska televisiosta tulee harvoin ohjelmia, jotka sattuisivat kohdentumaan käsilläolevaan ongelmatilanteeseen. Henkilölähteet (esim. lääkäri) asettuvat etusijalle, koska näiden lähteiden vahvuutena on vuorovaikutteisuuteen pohjautuva mahdollisuus etsiä ongelmaan sopivaa täsmäratkaisua. Myös verkkolähteet ovat joissakin tapauksissa riittävän fokusoituneita haettaessa vastauksia ongelmalähtöisiin ja -kohtaisiin kysymyksiin.


«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  *  »
URN:NBN:fi-fe20031619