Valtatie 1 liikenneturvallisuustarkastus : Tarkastusraportti
Klang, Jaakko; Kelkka, Marko; Nyberg, Johanna; Svenns, Terhi (2013-11)
Klang, Jaakko
Kelkka, Marko
Nyberg, Johanna
Svenns, Terhi
Varsinais-Suomen ELY-keskus
11 / 2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-833-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-833-4
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tarkastella liikenneturvallisuuden kehittymistä moottoritien rakentamisen jälkeen valtatiellä 1 Varsinais-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskusten alueilla välillä Turku – Lohja. Laadittu tarkastus perustui onnettomuustietoihin, tierekisteritietoihin sekä maastokäynteihin.
Valtatien 1 liikenneturvallisuustaso on lähtökohtaisesti hyvä ja liikenneympäristön turvallisuusriskit ovat pienet. Liikenneturvallisuustilanne on parantunut merkittävästi moottoritieksi rakentamisen jälkeen. Valtatiellä 1 tapahtuneet henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet 60 - 80 % moottoritien rakentamisen jälkeen, mikä tarkoittaa lähes 40 henkilövahinko-onnettomuutta vähemmän vuosittain. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vähenemä oli 2-3 onnettomuutta vuosittain. Moottoritiellä tapahtuneista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista yleisimpiä ovat yksittäisonnettomuudet ja peräänajo-onnettomuudet. Henkilövahinko-onnettomuuksista noin 60 % johtuu tieltä suistumisista. Onnettomuusrekisteritietojen mukaan henkilövahinkoon johtaneita kohtaamisonnettomuuksia ei tapahtunut vuosina 2007– 2011, vaikka väärään suuntaan ajamisesta johtuvat kuolonkolarit on aikaisemmin todettu vakiintuneeksi onnettomuustyypiksi moottoriteillä.
Tehdyn onnettomuusanalyysin sekä maastokäyntien perusteella etenkin vanhempien moottoritieosuuksien liikenneturvallisuuden tilaa voidaan ja tulee kuitenkin edelleen parantaa ja liikenneturvallisuustasoa nostaa. Yksittäisonnettomuuksia voidaan estää ja niiden seurauksia merkittävästi lieventää reunaympäristöä kehittämällä. On kuitenkin huomattava, että kaikkia onnettomuuksia ei voida estää tieteknisin keinoin ja liikennejärjestelmää kehittämällä.
Maastokäynneillä silmämääräisesti todettuihin puutteisiin pohdittiin parantamistoimenpiteitä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueelle. Toimenpiteissä erityishuomiota on kiinnitetty tieympäristön törmäysturvallisuuteen ja väärään suuntaan ajamisen riskin estämiseen ramppiliittymissä. Tieympäristön törmäysturvallisuutta on esitetty parannettavaksi pääasiassa puuston raivauksella ja kaiteiden lisäämisellä. Kaiteiden lisäämisen sijasta on mahdollista parantaa törmäysturvallisuutta maatäytöllä niissä kohdissa, jossa ulkoluiska on liian matala kallioleikkauksen kohdalla. Ramppiliittymissä väärään suuntaan ajamisen riskiä pyritään taas estämään mm. lisäämällä kielletyn ajosuunnan liikennemerkkejä. Målet med denna utredning var att undersöka utvecklingen av trafiksäkerheten på riksväg 1 före och efter byggandet av motorvägen på sträckan mallen Åbo och Lojo i Egentliga Finland och Nyland. Utredningen baserade sig på olycksdata, data från vägregistret samt på terrängbesök.
Utgångspunkten för trafiksäkerhetsnivån på riksväg 1 är bra och trafiksäkerhetsriskerna i trafikomgivningen är små. Trafiksäkerhetsnivån har förbättrats märkbart efter byggandet av motorvägen. Personskadeolyckorna på riksväg 1 har minskat med 60 - 80 % efter att motorvägen byggts, vilket betyder ca 40 personskadeolyckor mindre per år. Olyckor som lett till dödsskada minskade med 2-3 olyckor/år. De vanligaste olyckstyperna bland personskadeolyckorna på motorvägen var enskilda olyckor och påkörande bakifrån. Av personskadeolyckorna var ca 60 % avköranden av vägen. Bland personskadeolyckorna 2007– 2011 var inga mötesolyckor, fastän dödsolyckor p.g.a. körande mot fel håll på motorvägen har tidigare klassats som vanlig olyckstyp på motorvägar.
På basen av den utförda olycksanalysen samt terrängbesöken kan man konstatera, att trafiksäkerhetsnivån speciellt på de gamla motorvägssträckorna kan och bör fortfarande förbättras. Enskilda olyckor kan förhindras samt följderna lindras märkbart genom att förbättra och utveckla trafikomgivningen. Alla olyckor kan ändå inte förhindras med tekniska åtgärder eller förbättring av trafiksystemet.
Under terrängbesöken föreslogs förbättringsåtgärder med ögonmått för vägomgivningen i Egentliga Finland. Speciell uppmärksamhet fästes vid förbättring av kollisionssäkerheten och att förhindra körande mot fel riktning vid ramperna. Vägomgivningen föreslås förbättras främst genom att fälla buskage och bygga flera räcken. Istället för att bygga flera räcken är det också möjligt att förbättra kollisionssäkerheten med jordfyllning där schakten är nära körbanan. Körande mot fel riktning vid ramperna föreslås förhindras bl.a. genom att lägga till skyltar för förbjuden körriktning. The aim of this study was to investigate the development of traffic safety on Highway 1 before and after the construction of the motorway on the study segment between Turku and Lohja in the principality of Uusimaa, Finland. The study was based on accident data, data from the state road register, as well as a site visit.
The status of safety performance on Highway 1 is good, and traffic safety risks along this corridor are low. Traffic levels have increased significantly after recent major reconstruction of the highway. Accidents involving personal injury on Highway 1 have fallen by 60 - 80 % after the reconstruction of the highway. The most common types of accidents, including personal injury accidents, on the highway were single accidents and rear-end collisions. Of personal injury accidents, 60 % are due to driving off the road. No collisions were involved with personal injury accidents between 2007– 2011; however, fatalities due to driving the wrong way on the highway were previously classified as a common type of accident on highways.
On the basis of the performed analysis of accidents and road visits, it can be concluded that the safety performance can and should still be improved, especially on the old highway routes. Individual accidents can be better prevented and the effects mitigated significantly by improving and developing traffic conditions. Still, not all accidents can be prevented by technical measures or improvements to the traffic system.
Deficiencies were noted during site visits and suggestions for improvements were provided to authorities in Southwest Finland. Special
attention was paid to improving crashworthiness and preventing driving in the wrong direction on entry and exit ramps. Proposed improvements include lowering shrubbery and installing additional guard rails at critical locations. In certain locations, improving embankment crashworthiness can be used as an alternative to building multiple barriers. Wrong way signage can be installed at locations where vehicles are found to enter ramps against the normal traffic direction.
Valtatien 1 liikenneturvallisuustaso on lähtökohtaisesti hyvä ja liikenneympäristön turvallisuusriskit ovat pienet. Liikenneturvallisuustilanne on parantunut merkittävästi moottoritieksi rakentamisen jälkeen. Valtatiellä 1 tapahtuneet henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet 60 - 80 % moottoritien rakentamisen jälkeen, mikä tarkoittaa lähes 40 henkilövahinko-onnettomuutta vähemmän vuosittain. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien vähenemä oli 2-3 onnettomuutta vuosittain. Moottoritiellä tapahtuneista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista yleisimpiä ovat yksittäisonnettomuudet ja peräänajo-onnettomuudet. Henkilövahinko-onnettomuuksista noin 60 % johtuu tieltä suistumisista. Onnettomuusrekisteritietojen mukaan henkilövahinkoon johtaneita kohtaamisonnettomuuksia ei tapahtunut vuosina 2007– 2011, vaikka väärään suuntaan ajamisesta johtuvat kuolonkolarit on aikaisemmin todettu vakiintuneeksi onnettomuustyypiksi moottoriteillä.
Tehdyn onnettomuusanalyysin sekä maastokäyntien perusteella etenkin vanhempien moottoritieosuuksien liikenneturvallisuuden tilaa voidaan ja tulee kuitenkin edelleen parantaa ja liikenneturvallisuustasoa nostaa. Yksittäisonnettomuuksia voidaan estää ja niiden seurauksia merkittävästi lieventää reunaympäristöä kehittämällä. On kuitenkin huomattava, että kaikkia onnettomuuksia ei voida estää tieteknisin keinoin ja liikennejärjestelmää kehittämällä.
Maastokäynneillä silmämääräisesti todettuihin puutteisiin pohdittiin parantamistoimenpiteitä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueelle. Toimenpiteissä erityishuomiota on kiinnitetty tieympäristön törmäysturvallisuuteen ja väärään suuntaan ajamisen riskin estämiseen ramppiliittymissä. Tieympäristön törmäysturvallisuutta on esitetty parannettavaksi pääasiassa puuston raivauksella ja kaiteiden lisäämisellä. Kaiteiden lisäämisen sijasta on mahdollista parantaa törmäysturvallisuutta maatäytöllä niissä kohdissa, jossa ulkoluiska on liian matala kallioleikkauksen kohdalla. Ramppiliittymissä väärään suuntaan ajamisen riskiä pyritään taas estämään mm. lisäämällä kielletyn ajosuunnan liikennemerkkejä.
Utgångspunkten för trafiksäkerhetsnivån på riksväg 1 är bra och trafiksäkerhetsriskerna i trafikomgivningen är små. Trafiksäkerhetsnivån har förbättrats märkbart efter byggandet av motorvägen. Personskadeolyckorna på riksväg 1 har minskat med 60 - 80 % efter att motorvägen byggts, vilket betyder ca 40 personskadeolyckor mindre per år. Olyckor som lett till dödsskada minskade med 2-3 olyckor/år. De vanligaste olyckstyperna bland personskadeolyckorna på motorvägen var enskilda olyckor och påkörande bakifrån. Av personskadeolyckorna var ca 60 % avköranden av vägen. Bland personskadeolyckorna 2007– 2011 var inga mötesolyckor, fastän dödsolyckor p.g.a. körande mot fel håll på motorvägen har tidigare klassats som vanlig olyckstyp på motorvägar.
På basen av den utförda olycksanalysen samt terrängbesöken kan man konstatera, att trafiksäkerhetsnivån speciellt på de gamla motorvägssträckorna kan och bör fortfarande förbättras. Enskilda olyckor kan förhindras samt följderna lindras märkbart genom att förbättra och utveckla trafikomgivningen. Alla olyckor kan ändå inte förhindras med tekniska åtgärder eller förbättring av trafiksystemet.
Under terrängbesöken föreslogs förbättringsåtgärder med ögonmått för vägomgivningen i Egentliga Finland. Speciell uppmärksamhet fästes vid förbättring av kollisionssäkerheten och att förhindra körande mot fel riktning vid ramperna. Vägomgivningen föreslås förbättras främst genom att fälla buskage och bygga flera räcken. Istället för att bygga flera räcken är det också möjligt att förbättra kollisionssäkerheten med jordfyllning där schakten är nära körbanan. Körande mot fel riktning vid ramperna föreslås förhindras bl.a. genom att lägga till skyltar för förbjuden körriktning.
The status of safety performance on Highway 1 is good, and traffic safety risks along this corridor are low. Traffic levels have increased significantly after recent major reconstruction of the highway. Accidents involving personal injury on Highway 1 have fallen by 60 - 80 % after the reconstruction of the highway. The most common types of accidents, including personal injury accidents, on the highway were single accidents and rear-end collisions. Of personal injury accidents, 60 % are due to driving off the road. No collisions were involved with personal injury accidents between 2007– 2011; however, fatalities due to driving the wrong way on the highway were previously classified as a common type of accident on highways.
On the basis of the performed analysis of accidents and road visits, it can be concluded that the safety performance can and should still be improved, especially on the old highway routes. Individual accidents can be better prevented and the effects mitigated significantly by improving and developing traffic conditions. Still, not all accidents can be prevented by technical measures or improvements to the traffic system.
Deficiencies were noted during site visits and suggestions for improvements were provided to authorities in Southwest Finland. Special
attention was paid to improving crashworthiness and preventing driving in the wrong direction on entry and exit ramps. Proposed improvements include lowering shrubbery and installing additional guard rails at critical locations. In certain locations, improving embankment crashworthiness can be used as an alternative to building multiple barriers. Wrong way signage can be installed at locations where vehicles are found to enter ramps against the normal traffic direction.
Kokoelmat
- Raportteja [1104]