Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 518 Media- ja viestintätieteet
Viitteet 21-40 / 48
-
Highly tweeted articles with Finnish affiliation : Who are sharing them and what types of articles are shared the most?
(Åbo Akademi, 2019)At present, growing numbers of researchers are interacting with different social media tools such as Twitter, Facebook, and Mendeley for their professional communication. Nowadays, social media platforms such as Twitter ... -
En idrottares personliga varumärke : En kvalitativ studie om hur imagen ser ut och skapas för unga finska ishockeyspelare
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att skapa en djupare förståelse av hur ett idrottarvarumärke är uppbyggt, vilka aspekter som är specifikt viktiga för unga finska ishockeyspelare och hur dessa aspekter av det personliga varumärket ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Influence of title characteristics in scientific literature on tweeting behaviour
(Åbo Akademi, 2017)This study investigates the societal impact of Finnish arts and humanities research mentioned on the microblogging site Twitter. The impact is examined by analysing similarities between the titles of scientific articles ... -
Information Literacy at the Workplace : Digital literacy skills required by employees at the workplace
(Åbo Akademi, 2018)Information literacy is a standardized concept to determine the ability of an individual to identify his information needs and have the abilities to locate, access, evaluate and use information efficiently. With the explosion ... -
Information literacy in the digital workplace : The employee’s perception and the importance of promoting information literacy in the digital era
(Åbo Akademi, 2018)The digitalization of information has contributed to the expansion of information availability, and technology is frequently used in the workplace to support the management of large amounts of information. However, employees ... -
Information literacy level of international and domestic students
(Åbo Akademi, 2019) -
Information Seeking Behaviour of Women In Kenya To Protect Themselves From Sexual Gender-Based Violence
(Åbo Akademi, 2019)Sexual gender based violence against women occurs reqularly in Kenya. Although numerous research has been conducted in the area of sexual gender-based violence, sexual gender-based violence in relation to HIV and sexual ... -
Intergenerational knowledge sharing : within two case studies
(Åbo Akademi, 2017)An international research project focusing on intergenerational knowledge sharing has been conducted as a part of the mobility project between Åbo Akademi University, Finland and the University of Hildesheim, Germany. The ... -
Läsfrämjande verksamhet i skola och samarbete med bibliotek
(Åbo Akademi, 2019)I PISA-undersökningar påvisas en nedåtgående trend i läsförmåga. Det motiverar en studie av läsfrämjande verksamhet i grundskolan, vilken typ av samarbete som bedrivs mellan skola och bibliotek samt hur väl bibliotekens ... -
Managing Corporate Social Responsibility : A Multiple Case Study
(Åbo Akademi, 2020)Over the recent past the subject of Corporate Social Responsibility (CSR) has been given growing attention by academics and practitioners. This has contributed to strategic challenges as the corporate world becomes more ... -
"Manlig lagidrott har skapat en värld där bög är ett skällsord, där man driver med homosexuella" : En tematisk textanalys av svenska dagstidningars rapportering om Anton Hysén
(2024)Manlig lagidrott präglas av en machokultur och en osund maskulinitetsnorm. Fotbollsvärlden tampas med problematik vad gäller acceptans och inkludering av homosexuella spelare. Den första aktiva fotbollsspelaren som kom ut ... -
Mediekonsumenters syn på jämställdheten inom sportjournalistiken i Finland
(2024)Jämställdhetsarbetet har genomsyrat det andra årtusendet och media är inget undantag. Samtidigt har sportjournalistiken ansetts vara den minst jämställda helheten inom nyhetsmedia och genom åren ofta fått tåla mycket kritik. ... -
Mera sex, droger och politisk rock n’ roll? : En kvantitativ innehållsanalys av tabloidiseringstrender i finländsk kvällspress åren 1984, 2004 och 2021
(2021)Flera studier pekar på att dagstidningarna de senaste decennierna har närmat sig kvällstidningarnas sätt att presentera verkligheten för sina läsare. Den här trenden kallas allmänt för tabloidisering och definieras som en ... -
Personliga presidenter : En tematisk innehållsanalys av Alexander Stubb och Pekka Haavistos personliga varumärken på Tiktok i presidentvalskampanjen 2024
(2024)Avhandlingens utgångspunkt var att undersöka hur presidentkandidater bygger sitt personliga varumärke på Tiktok. Tidigare forskning visar på att det personliga varumärket alltid varit avgörande för en politikers framgång ... -
Skillnader mellan manliga och kvinnliga politikers användning av emotionella budskap i sociala medier : En innehållsanalys av finländska riksdagsledamöters användning av Instagram under valkampanjer
(2021)Syftet med denna avhandling är att undersöka känslor på sociala medier i politiska sammanhang – ett område som ännu inte utforskats i så stor utsträckning. Forskningsfrågan för avhandlingen lyder på följande sätt: Finns ... -
Studerandes användning av och förhållning till e-böcker - ett resonemangsäktenskap mellan studerande vid Åbo Akademi och e-böcker
(2021)Syftet med denna avhandling är att öka kännedomen om huruvida grundexamensstuderande använder e-böcker och på vilket sätt. Därtill redovisas hurdana attityder studerandena har till dem, speciellt när det gäller studierelaterade ... -
Synvinklar på samarbete mellan bibliotek och skola : en fallstudie om S:t Karins huvudbibliotek och S:t Karins svenska skola
(Åbo Akademi, 2014)Denna pro gradu-avhandling studerar samarbetet mellan det svenskspråkiga lågstadiet S:t Karins svenska skola och S:t Karins stadsbibliotek. I detta fall är huvudvikten på de svenskspråkiga elevernas och lärarnas behov och ... -
THE IMPACT OF DIGITAL LITERACY ON DIGITAL TRANSFORMATION AT THE WORKPLACE : DIGITAL IMMIGRANTS AND DIGITAL NATIVES
(Åbo Akademi, 2019)Over the last decades, rapid diffusion of digitalization has influenced almost all industries, in which many of them have been struggling with digital transformation. The growing importance of digital transformation has ... -
The Impact of Digitalization on Creative Economy : How Digital Technologies Enable to Increase Creativity Value
(Åbo Akademi, 2019)It was over two decades ago when the Department of Culture, Media and Sport of British government disclosed the concept of creative industries. Since then, several countries have adopted directly or indirectly its idea in ...