Viimeksi syötetyt 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 528
-
Sluta räkna - börja SE! : En läromedelsanalys
(2024)Matematikundervisningen och dess uppläggning är ett regelbundet återkommande diskussionsämne. Vanligen undervisas matematik på traditionellt sätt med lärargenomgång av stoffet följt av elevernas arbete i elevböckerna. Ett ... -
Kamraters och tränares stöd för elever i idrottsklass
(2024)Det treåriga projektet idrottshögstadieförsöket som pågick åren 2017–2020 strävade efter att underlätta vardagen för idrottande högstadieelever. Projektet erbjöd ett utvecklat stödnätverk för idrottande högstadieeleverna. ... -
Se till mig som lärare är : En studie om lärarnas utsatthet för hot och våld i lärmiljö
(2024)Läraryrket genomgår ständiga förändringar och samhället ställer allt större krav på skolans professionella verksamhet. Samtidigt överskuggas lärmiljön av ökat hot och våld mot lärare. Det finns ett behov av forskning ... -
Välmående pedagoger och framgångsrika team : En undersökning av småbarnspedagogers syn på motivation och arbetsglädje
(2024)Småbarnspedagogiken präglas av personalbrist trots att många som arbetar inom branschen upplever hög motivation och arbetsglädje. Det är av avgörande betydelse för barnens utveckling att de vuxna som de ska relatera till ... -
Lärarens vilja att stödja elevernas välmående
(2024)Allt fler elever upplever ett försämrat välmående inom skolan jämfört med tidigare. Samtidigt upplever lärare ett försämrat välmående, främst orsakat av arbetsrelaterad stress och arbetsbörda. Lärarnas arbetsuppgifter är ... -
Motivationsprofiler i matematik och deras samband med prestationer och kön i åk 5 och 6
(2024)I takt med att finländska högskoleutbildningar värdesätter matematik högre för antagning sänks också motivationen för ämnet bland unga, speciellt bland flickor. Detta ämnar föreliggande studie undersöka vidare med fokus ... -
Didaktisk design av kundupplevelsen : En studie om kunders lärande av tutorials
(2023)Ett köpbeslut görs inte enbart utifrån egenskaperna hos en produkt eller tjänst. Många andra faktorer spelar in. Det är den totala kundupplevelsen som avgör. Kundupplevelsen innehåller många komponenter. Sinnen, beteenden, ... -
Klasslärare och klimatförändringen : En kvalitativ undersökning av klasslärares syn på undervisningen om klimatförändringen
(2023)Barn bör få undervisning om klimatförändringen för att klara av den osäkra framtiden den medför. Avhandlings syfte är därför att undersöka hur klasslärare skulle förklara klimatförändringen för sina elever och vad klasslärarnas ... -
På vilket sätt arbetar gymnasier i Svenskfinland med skolfrånvaro? : Analys av handlingsplaner
(2023)Syftet med denna avhandling är att ta se på hur handlingsplaner för gymnasier i Svenskfinland ser innehåller, hur de ingriper och arbetar vid frånvaro samt hur samarbetet kring frånvaro fördelas i det mångprofessionella ... -
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ... -
Instruktionsfilm - slöjdlärarens förlängda arm? : En kvalitativ forskningsstudie om elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen
(2023)Studiens övergripande syfte är att utforska elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen. Undersökningen identifierar vilka för- och nackdelar eleverna ser med instruktionsfilmer ... -
Samband mellan klassrumsmålorienteringar, matematikmotivation och matematikprestationer
(2023)Forskningen kring klassrumsmålorienteringar har sitt ursprung i Achievement goal theory. Klassrumsmålorienteringar har visat sig vara en bidragande faktor till elevers matematikmotivation och hur de presterar i matematik. ... -
Klasslärarstuderandes matematiska misstag och generella matematikprestationer
(2023)Jag upplever att intresset för och kunskaperna i matematik har sjunkit de senaste åren och upplevelsen återfinns även hos andra. Beror försämrade matematikkunskaper på läraren? Forskning visar att lärarens kunskaper ... -
Finskspråkiga gymnasieelevers erfarenheter av klasstandem som undervisningsmodell : En kvalitativ enkätstudie
(2023)Språkundervisningen kan lätt bli monoton och då erbjuder klasstandem en möjlig metod att variera undervisningen. Tandem grundar sig på tanken att två personer med olika modersmål interagerar med varandra för att i ömsesidigt ... -
Att utmana sitt andraspråk : En kvalitativ studie om tidigare språkbadselevers uppfattningar om att byta till en svenskspråkig skola efter årskurs sex
(2023)Ett intressant men än så länge rätt ovanligt fenomen är att en del elever i svenskt språkbad väljer att byta till en helt svenskspråkig skola. Denna form av skolbyte avviker från den planerade utbildningsstigen för ... -
Implementering av digital lärstig : En kvalitativ studie
(2023)Digitaliseringen av skolan har pågått under flera årtionden. Skolan styrdokument säger alla med samma tydlighet att digitaliseringen bör ske i alla årskurser och i alla ämnen. Syftet med avhandlingen är att försöka ta ... -
Finnish Primary Teachers’ Perspectives on Immigrant Students’ Home Language Use as Critical Language-Aware Practice
(2023)In the context of increasing linguistic and cultural diversity in Finnish primary schools due to globalisation, the growing recognition of language awareness urges teachers to adopt appropriate approaches in their multlingual ... -
Pedagogers uppfattningar om självledarskap inom småbarnspedagogiken
(2023)Syfte med denna avhandling är att utforska självledarskap inom småbarnspedagogiken ur småbarnspedagogers perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Vilka kvalitativt olika uppfattningar om självledarskap i arbetet ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ...