Viimeksi syötetyt 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 595
-
En studie om hur lärare inom småbarnspedagogik upplever arbetstiden för planering, utvärdering och utveckling
(2024)Denna magisteravhandling undersöker hur lärare inom småbarnspedagogik upplever arbetstiden för planering, utvärdering och utveckling. En lärare inom småbarnspedagogik ansvarar för att planera, utvärdera och utveckla ... -
Idrott, skola och välmående: Utbrändhet bland idrottande elever i årskurs 7–9
(2024)Att idrotta kan vara påfrestande för elever i högstadiet. För att stöda dem och förebygga utbrändhet är det viktigt att undersöka riskfaktorer och ge dem effektivt stöd. Syftet med vår magisteravhandling är att undersöka ... -
”Om man bara sku få uppleva att nån märker att man mår dålit” : Unga idrottare, ätstörningar och erfarenheter av stöd
(2024)Ätstörningar är psykiska sjukdomar som förekommer bland både kvinnor och män i alla åldrar. Risken att insjukna i en ätstörning är ändå störst i ungdomen. En person som insjuknat i en ätstörning lever ofta i förnekelse ... -
Grundskollärares erfarenheter av att undervisa särskilt begåvade elever
(2024)Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares, närmare bestämt klasslärares och ämneslärares, kännedom om särskilt begåvade elever samt hur de förhåller sig till dem och bemöter dem i skolan. Baserat på syftet ... -
Att förstå informellt lärande online : En etnografisk studie om hur en ungdomslokal online fungerar som en fostrande verksamhet
(2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur en ungdomslokal online fungerar som en fostrande verksamhet. Eftersom den traditionella ungdomslokalen har tagits ur sitt fysiska utrymme och applicerats i en kontext online, ... -
Social Inclusion Through Ethnic Music in Intercultural Education
(2024)In the last decade, geopolitical conflicts have led to national and international migration (Baily & Collyer, 2006). Hence, the number of migrants has further convoluted with an increasing diversity of immigrants to Finland, ... -
Lärares uppfattningar av kopplingen mellan uppgiftsfördelningen och välbefinnandet i småbarnspedagogiken
(2024)Den här avhandlingen utgår från ett (team)ledarperspektiv där ledaren och personalen inom småbarnspedagogiken tillsammans bygger upp helheten kring hur uppgiftsfördelningen sker och hur välbefinnandet nås (Fonsén, 2014; ... -
Behöver digital kommunikation mellan klasslärare och vårdnadshavare ett ansiktslyft? : En kvalitativ studie kring klasslärares erfarenheter av digital kommunikation med vårdnadshavare
(2024)I dagens digitaliserade samhälle har kommunikationen mellan klasslärare och vårdnadshavare övergått till i huvudsak digitala former, vilket innebär nya utmaningar för skolvärlden. Tidigare forskning visar att samarbetet ... -
Mångprofessionellt samarbete som stöd för elevers välbefinnande i finlandssvenska skolor : Nuläget och utvecklingsbehov
(2024)Syftet med avhandlingen är att få kunskap om det nuvarande mångprofessionella samarbetet för elevers välbefinnande i finlandssvenska skolor i årskurserna 4–8 samt vilka utvecklingsbehov som finns i fråga om samarbetet. ... -
Språkmedvetenhet hos lärare inom småbarnspedagogik : En studie av personalens arbete med barn med svenska som andraspråk
(2024)Det finns allt fler flerspråkiga barn som deltar i småbarnspedagogiken. För att stöda barn som har svenska som andraspråk behöver lärare inom småbarnspedagogik arbeta språkmedvetet för att stöda inlärningen av verksamhetsspråket. ... -
Bordsrollspel som undervisningsmetod : En narrativ litteraturstudie
(2024)Barns skolfrånvaro har ökat de senaste åren och skapat oro hos lärare, utbildningsstyrelsen har startat ett projekt för att minska på skolfrånvaron. Elever behöver variation i undervisningen och ett sätt att skapa variation ... -
Sense of Belonging in Finnish Higher Education : Perspectives from International Students
(2024)Students’ sense of belonging (SoB) is a burgeoning area of research worldwide; however, limitations in previous research warrant further investigation, particularly in non-English speaking contexts. This study focuses on ... -
Studying the lived experiences of students in online education : A phenomenography study on social presence
(2024)This study aimed to understand students’ experiences in online education with a particular focus on social presence. The qualitative research employed phenomenography as its research approach and data was analyzed using ... -
Ordkonstens entré i gymnasiet : Tematisk analys av lärares och experters tankar om ordkonst
(2024)Syftet med studien är att öka kunskap om ordkonst inom ramen för lärokursen i svenska och litteratur i gymnasiet. För att leda mig vidare i forskningen utformades två frågeställningar, dels undersöks bakgrunden till att ... -
Praktiken av slow-pedagogik på daghem och dess påverkan på yrkesrollen för lärare inom småbarnspedagogik
(2024)I en värld som accelererar snabbt och ständigt förändras, där mätbara resultat ofta står i centrum för småbarnspedagogik, framträder slow-pedagogik som ett motstånd. Slow-pedagogik innebär att barnen får utforska världen ... -
Strategier för att minska ofrivillig ensamhet hos elever : En studie om befintliga strategier samt nya förslag från SFV Start!
(2024)Enligt flera studier har det skett en frekvent ökning i upplevelsen av ensamhet bland barn och unga i Finland. Skolan har en viktig och central roll i att stödja elever som känner sig utanför eller ensam (OECD, 2021). ... -
Lärares upplevelser av slöjdundervisningen och syn på hemläxor inom ämnet : Med fokus på tidsanvändning och utvecklingspotential
(2024)Läroämnet slöjd i grundskolan berörs i traditionell mening inte av hemläxor, men det blev ett uppskattat moment i samband med distansundervisning. Syftet med denna avhandling var därmed att ta reda på i vilken omfattning ... -
Kompetens och kompetensutveckling hos daghemsföreståndare
(2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka kompetens och kompetensutveckling ur daghemsföreståndares perspektiv. Genom undersökningen vill jag svara på följande forskningsfrågor: 1. Hur uppfattar daghemsföreståndare ... -
Må toppen, nå toppen? : Psykisk hälsa i ungdomsidrottens utvecklingsplan
(2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur psykisk hälsa hanteras i dokumentet Idrottarens utvecklingssteg för 13–19-åringar. Avsikten är att få en bättre förståelse av mål, innehåll och metoder som är relaterade ... -
Didaktiskt perspektiv på artificiell intelligens : En fenomenografisk studie om universitetslärares uppfattningar om AI i undervisningen
(2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka artificiell intelligens (AI) inom universitetsundervisningen ur ett lärarperspektiv. Det som undersöks i avhandlingen är vad AI är enligt universitetslärares uppfattningar och ...