Haku
Viitteet 1-3 / 3
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
(2023)
Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ...
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)
I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ...
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)
Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ...