Haku
Viitteet 1-10 / 12
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En intervjustudie om hur klasslärarstuderande ser på sina erfarenheter av och sin kommande undervisning i naturvetenskapliga ämnen.
(2021)
Abstrakt
Läraren har stor inverkan på elevernas inlärning och vidare påverkas lärarens undervisning av den egna uppfattningen av undervisningsämnet. Under lärarutbildningen går studerande kurser i alla undervisningsämnen ...
Välkommen till dåtiden : En narrativ studie av hur tre historiska romaner förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren
(2021)
Studiens syfte är att undersöka hur tre historiska romaner riktade till barn och unga förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren.
I den teori som studien stöder sig på ligger fokus på elevers lärande av ...
Systematisk litteraturstudie om skrivstöttning i klassrumskontext
(2021)
Skrivning sker i grundskolans alla årskurser.Alla elever i grundskolans årskurser behöver någon gång stöttning i skrivundervisningen.Eleverna kan då fåskrivstöttning av läraren, en utomstående personeller med hjälp av givna ...
Slöjdens digitalisering : En studie om slöjdlärares uppfattning av digital slöjd
(2021)
Digitala hjälpmedel och verktyg används mer och mer i grundskolan, det gäller även i slöjdundervisningen.Till skillnad från de övriga undervisningsämnena i skolan så har slöjdundervisningen fler möjligheter ...
Gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp
(2021)
Insatser inom utbildningen krävs för att främja en hållbar framtid. För förståelse av den pågående klimatförändringen är det väsentligt att ha kunskaper om kolets kretslopp. Elever och studerande i alla åldrar har dock ...
Skoltrötthet hos elever i idrottsklasser och elever i traditionella klasser i årskurs 7-9
(2021)
Syftet med vår avhandling är att undersöka elevers skoltrötthet under högstadietiden. Därtill undersöks även skillnader mellan könen samt skillnader mellan elever i idrottsklasser och elever i traditionella klasser. ...
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)
I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ...
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)
Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ...
Performativa agenter i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel
(2021)
Tidigare forskning visar att det finns lite forskning inom området dans i skolan och att det finns en lucka som behöver fyllas inom forskningen. För att bidra med kunskap till fältet dans i skolan är syftet med denna ...
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)
Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ...