Haku
Viitteet 1-7 / 7
Elevers lärande i språkmedvetna lärmiljöer : Klasslärarstuderandes perspektiv på hur språkmedvetenhet syns och kan utvecklas i finlandssvenska skolor
(2022)
I dagens samhälle där mångfald är mer regel än undantag är det viktigt med forskning som lyfter fram betydelsen av flerspråkighet och lärande. Antalet elever som har ett annat modersmål än skolspråket ökar fortsättningsvis, ...
Svenska som skolspråk : Finskspråkigas upplevelser av den finlandssvenska skolan och skolgång på svenska
(Åbo Akademi, 2019)
Det övergripande syftet med denna avhandling är att undersöka finskspråkigas upplevelser av den finlandssvenska skolan och skolgång på svenska. Som grund för undersökningen ligger följande forskningsfrågor:
1. Hur ...
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)
Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ...
Sambandet mellan familjespråk och val av skolspråk : En fallstudie om språkpolicy i en familj i fyra generationer
(2023)
Syftet med min avhandling är att undersöka hur språken svenska och finska används mellan olika familjemedlemmar och hur skolan eventuellt har påverkat familjespråkpolicyn. Med hjälp av avhandlingen uppmärksammar jag hur ...
Att utmana sitt andraspråk : En kvalitativ studie om tidigare språkbadselevers uppfattningar om att byta till en svenskspråkig skola efter årskurs sex
(2023)
Ett intressant men än så länge rätt ovanligt fenomen är att en del elever i svenskt språkbad väljer att byta till en helt svenskspråkig skola. Denna form av skolbyte avviker från den planerade utbildningsstigen för ...