Haku
Viitteet 1-7 / 7
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)
Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ...
Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
(2023)
Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig ...
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)
Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ...
Orkidéer i lärmiljön : En retrospektiv studie om högkänsliga personers upplevelser av miljön i småbarnspedagogik, förskola och skola
(2022)
Högkänslighet är fortfarande ett relativt okänt begrepp, även om forskning visar att ca 20
% av befolkningen är högkänslig (Aron m.fl., 2012). Det är ett kontroversiellt begrepp
som väcker diskussion. Det är ett ...
Bilderboken som medel för hållbarhetspedagogik : Lärares syn på och användning av bilderböcker i hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik och förskola
(2022)
Denna magisteravhandling fördjupar sig i hållbarhetspedagogik med bilderboken som medel. Hållbarhetspedagogiken är idag lagstadgad inom småbarnspedagogiken i Finland (Lag om småbarnspedagogik, 2018, 3§). Ett av flera sätt ...
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)
Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ...