Haku
Viitteet 1-7 / 7
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)
Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder:
1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ...
Tidigarelagd finska i ett svenskspråkigt daghem : En kvalitativ analys av tio 5-åringars förståelse och produktion av finska med hjälp av en handdocka
(2020)
Syftet med denna studie är att analysera och beskriva tio svenskspråkiga 5-åringars strategier för språkförståelse och muntliga språkfärdigheter i finska.
Forskningsfrågor:
1. Vilka strategier använder 5-åringarna för ...
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
(2020)
Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ...
“Känns som tomt i magen... som att det blir svart där” : Barns reflektioner om konflikter i förskolan
(Åbo Akademi, 2020)
Enligt den sociokulturella teorin lär sig barn i interaktion med andra. Samtidigt har även språkutvecklingen en stor betydelse för barns sociala utveckling och samspelsförmåga. När en konflikt uppstår i leken sätts de ...
Språkliga utmaningar hos barn i åldrarna 3-4 år : - En enkätstudie om uppfattningar hos lärare inom småbarnspedagogik i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2020)
Tidigare forskning visar att cirka 10% av barn har språkliga utmaningar. Språkliga utmaningar kan uppstå inom alla språkets delområden hos ett barn. En del barn har utmaningar inom en språklig domän, till exempel form, och ...
Att som finskspråkig förälder välja svenskspråkigt daghem på en språkö
(Åbo Akademi, 2020)
Studiens syfte är att undersöka varför finskspråkiga föräldrar till barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken valt ett svenskt daghem i en finskspråkig miljö och hur de ser sin egen och daghemmets roll i barnens ...