Haku
Viitteet 1-6 / 6
Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
(2020)
Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga ...
Samarbetet mellan skoldirektörer och rektorer samt skoldirektörers och rektorers syn på rektorns ledarskap - En kvantitativ undersökning
(2020)
Den här avhandlingen handlar om samarbetet mellan finlandssvenska skoldirektörer och rektorer, utgående från distribuerat ledarskap och flerprofessionellt samarbete. Syftet är att undersöka samverkan ...
Lärares syn på stöttning av skrivning i grundskolan
(2020)
Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Undersökningen görs ur ett kompetensutvecklande perspektiv där syftet med avhandlingen är att undersöka ...
Elevers skolprestationer och utbildningsmålsättningar i matematik - sambandet med deras självuppfattning och upplevda värderingar
(2020)
Den kraft som driver människan framåt och styr val och målsättningar är motivation. Forskare menar att motivation påverkar elevers framgång i skolan, både gällande skolprestationer, välbefinnande och engagemang. Inom PISA ...
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)
Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ...
Särskilt begåvade elevers upplevelser av sociala relationer i skolan
(2020)
Enligt den nationella läroplanen i Finland ska varje barn få växa till sin fulla potential. Alla barn är unika och värdefulla och ska få känna sig hörda och uppskattade. Varje elev ska också få känna skolgemenskap och att ...