Haku
Viitteet 1-10 / 19
"Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade klasslärares syn på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa
(2022)
Psykisk ohälsa bland barn är något som i dagens samhälle ökar för varje år som går. De olika former av psykisk ohälsa blir alltmer komplexa. För en klasslärare betyder det att hen kommer att arbeta med flera barn som lider ...
Klasslärarens arbete i förändring : En undersökning om hur klasslärare i Svenskfinland uppfattar sin arbetsbild
(2023)
Den finländska klassläraren är idag mer stressad och utmattad än någonsin tidigare. Ett flertal kartläggningar tyder på att klasslärares arbetsmängd har ökat betydligt, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökat och ...
Klasslärarstuderandes tankar och förhållningssätt till simundervisning
(2023)
Avhandlingens syfte är att kartlägga klasslärarstuderandes förhållningssätt och tankar kring simundervisning i årskurserna 3–6. Syftet är ytterligare att ta reda på vilka erfarenheter och verktyg klasslärarstuderande ...
Finnish Class Teacher’s Views on Multilingualism and Multilingual Children
(2023)
In this thesis, Finnish class teachers were interviewed to learn more about their views on multilingualism and multilingual children. The following research questions were asked:
1. What are Finnish class teachers’ attitudes ...
“Nu är matematik roligare än någonsin” : En kvalitativ studie om klasslärarstuderandes väg från egna erfarenheter av skolmatematik till att undervisa matematik i framtiden
(2023)
Klasslärare ansvarar för en stor del av matematikundervisningen i grundskolan. Tidigare forskning visar att det bland klasslärarstuderande förekommer varierande erfarenheter av skolmatematik. Dessa erfarenheter påverkar ...
Språkmedvetenhet i de finlandssvenska klasslärarutbildningarna : En enkätstudie om klasslärarstuderandes erfarenheter och åsikter
(2021)
Temat för den här avhandlingen är språkmedvetenhet. Det är ett brett forskningsområde och vad språkmedvetenhet innebär kan tolkas på flera olika sätt. I den här avhandlingen syftar språkmedvetenhet till att fokusera på ...
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)
År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ...
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En intervjustudie om hur klasslärarstuderande ser på sina erfarenheter av och sin kommande undervisning i naturvetenskapliga ämnen.
(2021)
Abstrakt
Läraren har stor inverkan på elevernas inlärning och vidare påverkas lärarens undervisning av den egna uppfattningen av undervisningsämnet. Under lärarutbildningen går studerande kurser i alla undervisningsämnen ...
Samarbete över gränser - En kvalitativ studie om klasslärares erfarenheter av samarbete med barnskyddet
(2021)
Klasslärare har en central roll i att lägga märke till elevers välmående samtidigt som klasslärares handlingar i skolan också är betydelsefulla för elevers välmående (Koskela, 2009, s. 246). Att bära på ansvaret för både ...
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisning
(2021)
Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisningen. Fokus kommer både att vara på den professionella relationen men även ...