Haku
Viitteet 1-10 / 30
Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse
(2021)
Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande:
1. Hur beskriver ...
Pedagogisk dokumentation : Pedagogers upplevelser av dokumentation inom småbarnspedagogiken
(Åbo Akademi, 2019)
Dokumentation har lång tradition inom småbarnspedagogiken men i styrdokumenten poängteras pedagogisk dokumentation som en central arbetsmetod. Pedagogisk dokumentation ska användas för att planera, genomföra och utvärdera ...
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
(2021)
En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ...
”Man behöver inte göra utflykter till världens ände” : En studie i finlandssvenska och svenska föräldrars tankar kring utomhuspedagogik och utedaghem.
(Åbo Akademi, 2019)
Utedaghem och utomhuspedagogik är en växande trend i Finland samtidigt som barns tid utomhus minskar. Eftersom inte alla finlandssvenska föräldrar känner till utomhuspedagogik kan det finnas rädsla och oro inför att välja ...
”Jag visste inte att det fanns en sådan term som lärare inom småbarnspedagogik” - Abiturienters sätt att konstruera lärare och verksamhet inom småbarnspedagogik
(2021)
Inom Svenskfinland har det i över ett decennium varit brist på behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Då en ny lag för småbarnspedagogik trädde i kraft1.9.2018 förändrades arbetsförhållandet från en till nya två lärare ...
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
(2021)
Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ...
Dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens : Lärares uppfattningar och erfarenheter inom småbarnspedagogik
(2021)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens. Följande forskningsfrågor har använts som grund för studien:
1. ...
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
(2021)
Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ...
Pedagogernas relationskompetens i möte med barn med problemskapande beteende
(2021)
Relationskompetens är en förmåga att knyta an och bemöta barnet på ett respektfullt sätt. Att skapa relationer till barnet med problemskapande beteende har en central roll för att barnet skall lyckas. Relationskompetens ...