Haku
Viitteet 1-10 / 14
Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag : En kvalitativ undersökning om andraklassares uppfattningar av fysisk aktivitet i samband med utomhuspedagogik
(2020)
Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga ...
Avbruten skolmusikalsproduktion på grund av covid-19 : Gymnasiestuderandes reaktioner i samband med en virtuell avslutning
(2022)
År 2019 blev jag involverad i ett skolmusikalsprojekt. Projektet var ett samarbete mellan Björneborgs svenska samskola och Vasa Övningsskolas gymnasium. Under produktionens gång fick jag följa med som deltagande observatör ...
Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet
(2021)
Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ordnas med hänsyn till alla elevers behov med de möjligheter som finns. Målet är att hitta lösningar som främjar alla elevers lärande ...
Performativa agenter i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel
(2021)
Tidigare forskning visar att det finns lite forskning inom området dans i skolan och att det finns en lucka som behöver fyllas inom forskningen. För att bidra med kunskap till fältet dans i skolan är syftet med denna ...
Utvecklingen av motivation hos låg-, medel- och högpresterande elever i Svenskfinland
(2022)
Matematik blir en allt större del av samhället och matematikfärdigheter värderas allt högre på arbetsmarknaden. el Korrelationen mellan motivation och prestation har konstaterats av många forskare. Forskning visar även att ...
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)
Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ...
Särskilt begåvade elevers upplevelser av sociala relationer i skolan
(2020)
Enligt den nationella läroplanen i Finland ska varje barn få växa till sin fulla potential. Alla barn är unika och värdefulla och ska få känna sig hörda och uppskattade. Varje elev ska också få känna skolgemenskap och att ...
"Att få alla till målet" : Differentieringsmetoder och arbetssätt i slöjdundervisningen
(2021)
Avhandlingens syfte är att undersöka hur slöjdlärare jobbar i sin undervisning och att undersöka hur slöjdlärare differentierar sin undervisning. Utgående från forskningens huvudsyfte har följande tre forskningsfrågor ...
Lärares syn på stöttning av skrivning i grundskolan
(2020)
Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Undersökningen görs ur ett kompetensutvecklande perspektiv där syftet med avhandlingen är att undersöka ...
Elevers skolprestationer och utbildningsmålsättningar i matematik - sambandet med deras självuppfattning och upplevda värderingar
(2020)
Den kraft som driver människan framåt och styr val och målsättningar är motivation. Forskare menar att motivation påverkar elevers framgång i skolan, både gällande skolprestationer, välbefinnande och engagemang. Inom PISA ...