Haku
Viitteet 1-10 / 16
Fyra klasslärares relation till läromedel inom matematikundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)
Syftet med studien är att undersöka lärares relation till läromedel inom
matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan
nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel ...
Samarbete över gränser - En kvalitativ studie om klasslärares erfarenheter av samarbete med barnskyddet
(2021)
Klasslärare har en central roll i att lägga märke till elevers välmående samtidigt som klasslärares handlingar i skolan också är betydelsefulla för elevers välmående (Koskela, 2009, s. 246). Att bära på ansvaret för både ...
Klasslärares syn på trestegsstödet : En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin roll och beredskap samt utmaningar vid implementering av trestegsstödet
(Åbo Akademi, 2019)
I de nationella styrdokumenten i Finland betonas en skola för alla, vilket innebär att eleverna i skolan är inkluderade och där syftet är att alla elever ska få stöd i första hand i sin egen närskola och i sin egen klass. ...
Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet
(2021)
Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ordnas med hänsyn till alla elevers behov med de möjligheter som finns. Målet är att hitta lösningar som främjar alla elevers lärande ...
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen
(2021)
I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever ...
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En intervjustudie om hur klasslärarstuderande ser på sina erfarenheter av och sin kommande undervisning i naturvetenskapliga ämnen.
(2021)
Abstrakt
Läraren har stor inverkan på elevernas inlärning och vidare påverkas lärarens undervisning av den egna uppfattningen av undervisningsämnet. Under lärarutbildningen går studerande kurser i alla undervisningsämnen ...
Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisning
(2021)
Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade lärares upplevelser av relationen till eleverna och kollegerna under distansundervisningen. Fokus kommer både att vara på den professionella relationen men även ...
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)
I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ...
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)
Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ...