Haku
Viitteet 1-10 / 234
En studie om undervisningsutrymmets funktionalitet i läroämnet huslig ekonomi
(2022)
Klassrummets miljö har en viktig del för lärande visar forskning. Skolan är en plats där elever vistas dagligen och därför är det viktigt med en lärmiljö som stöder lärandet. Vid planering av undervisningsutrymmet i huslig ...
Föräldrars uppfattningar kring skolans möjlighet att ordna undervisning i huslig ekonomi i årskurserna 1–6
(2022)
Syftet med avhandlingen är att ta reda på hurdana uppfattningar föräldrar har gällande skolans möjlighet att ordna undervisning i huslig ekonomi i årskurserna 1–6. I anknytning undersöks också hur föräldrarna skulle forma ...
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)
Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ...
Erfaren skolpersonal = god krisberedskap? : En kvalitativ studie om erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap
(2022)
Under en vanlig skoldag kan det ske en akut kris nästan när som helst. En akut kris kan vara t.ex. dödsfall, trafikolycka, brand eller att någon skadar sig allvarligt ute på rasten. På grund av att en akut kris är en ...
Socialt kompetenta flickor och fysiskt aktiva pojkar : En studie om hur genus konstrueras i barnets plan för småbarnspedagogik
(2022)
Denna magisteravhandling undersöker hur genus görs i den pedagogiska dokumentationen i småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2018) betonar en genussensitiv småbarnspedagogik, ...
"Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?" : En kvalitativ studie om nyutexaminerade klasslärares syn på sitt arbete och klasslärarutbildningen vid Åbo Akademi i relation till elevers psykiska ohälsa
(2022)
Psykisk ohälsa bland barn är något som i dagens samhälle ökar för varje år som går. De olika former av psykisk ohälsa blir alltmer komplexa. För en klasslärare betyder det att hen kommer att arbeta med flera barn som lider ...
Klasslärares syn på möjligheten att undervisa huslig ekonomi i årskurs fyra till sex i grundskolan i Finland : En kvalitativ studie med en fenomenografisk metodansats
(2022)
Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 går det redan i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen att undervisa i huslig ekonomi, ifall utbildningsanordnaren besluter det ...
Sociala medier som en del av slöjdundervisningen. : En studie om användningen av sociala medier i slöjdundervisningen.
(2022)
Sociala medierna har blivit en allt vanligare del av barn och ungas vardag. Varför inte utnyttja dessa i undervisningen. Slöjdundervisningen består långt av planering av olika produkter och arbetet kring hela slöjdprocessen. ...
Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen
(2022)
Tålamod är en viktig egenskap både i vardag, och i olika lärandesammanhang. I slöjdundervisningen är tålamodet speciellt viktigt för att kunna ta sig tiden att arbeta med, och kunna uthärda ett krävande slöjdarbete. En ...
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)
Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ...