Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-6 / 6
-
Exploring the Satisfaction of Finnish Secondary Teachers’ Basic Psychological Needs
(2022)Finland’s education system has had a strong and positive reputation throughout the world, however in 2021, the Trade Union of Education in Finland found that out of 2,619 respondents, 57% of Finnish teachers have been ... -
Främjande av elevers psykiska hälsa : En kvalitativ studie om hur finlandssvenska klasslärare främjar elevers psykiska hälsa
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet för studien är att undersöka hur lärare i den grundläggande utbildningens lägre årskurser i Finland arbetar för att främja elevernas psykiska hälsa. Samt att få en inblick i hur några finlandssvenska ... -
Lärarens vilja att stödja elevernas välmående
(2024)Allt fler elever upplever ett försämrat välmående inom skolan jämfört med tidigare. Samtidigt upplever lärare ett försämrat välmående, främst orsakat av arbetsrelaterad stress och arbetsbörda. Lärarnas arbetsuppgifter är ... -
Skolvälmåendeprofiler och deras samband med upplevt emotionellt stöd och prestationer i årskurs 5–6
(2024)Redan i årskurs sju hittas en oroväckande hög nivå av utmattning (Widlund et al., 2021). Enligt flera forskare (Yang & Chen, 2016; Österholm et al., 2023) är utbrändheten ett problem redan i lågstadiet och undersökningen ... -
Teachers’ Perspectives on Positive Psychology in Elementary Schools
(2024)This master's thesis investigated the teacher perspectives on the implementation of positive psychology in elementary school classrooms. As the importance of student well-being increased, positive psychology became a ... -
Temperaturfilten – ett tecken på klimatångest eller en orsak att slöjda?
(2021)Studiens syfte är att undersöka vuxna fritidsslöjdares orsaker till att tillverka en temperaturfilt eller annan liknande produkt i mjuka material där statistiska data synliggörs med hjälp av olika färger eller mönster. ...