Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 45
-
Barns fria lek under covid-19-pandemin : En kvalitativ undersökning av uppfattningar om barns fria lek hos lärare inom småbarnspedagogiken
(2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärare inom småbarnspedagogikens uppfattningar kring barns fria lek under covid-19-pandemin. Lek är ett grundläggande behov hos människan och lusten att leka finns naturligt hos alla ... -
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
(2023)Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ... -
Beteendeförändringar i skolor med ProSkola : En kvalitativ studie ur lärarens perspektiv
(2023)Forskning har visat att elever som får positiv respons när det går bra har möjlighet till en lyckad framgång i skolan, medan om de elever som får negativ respons har sämre resultat i skolan (van Duijvenvoorde m.fl., ... -
Bilderboken som medel för hållbarhetspedagogik : Lärares syn på och användning av bilderböcker i hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik och förskola
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i hållbarhetspedagogik med bilderboken som medel. Hållbarhetspedagogiken är idag lagstadgad inom småbarnspedagogiken i Finland (Lag om småbarnspedagogik, 2018, 3§). Ett av flera sätt ... -
De välmående barnen : Lärares uppfattningar och erfarenheter av positiv pedagogik i småbarnspedagogisk verksamhet
(2023)Denna magisteravhandling undersöker hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och arbetar med positiv pedagogik. Positiv pedagogik grundar sig i positiv psykologi. Syftet med positiv psykologi är att bidra till individens ... -
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
”Det är någonting annat som skulle behövas...” - Nya sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn
(2021)Barns välmående stöds kort- och långsiktigt genom att träna barns sociala och emotionella färdigheter (Jones et al. 2015, Puerta et al. 2016, Blewitt et al. 2018). Forskarna menar att goda sociala och ... -
Digitaliseringen möter småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar av digitala verktyg och användningen av dem i den pedagogiska verksamheten för 3–5-åringar
(2020)Digitaliseringens framfart i samhället syns även i utbildningsinstitutioner för yngre barn. Hösten 2017 trädde det reviderade styrdokumentet Grunderna för planen för småbarnspedagogiken (2016) i kraft inom småbarnspedagogiken. ... -
Dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens : Lärares uppfattningar och erfarenheter inom småbarnspedagogik
(2021)Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av dramapedagogik som medel för att utveckla barns sociala kompetens. Följande forskningsfrågor har använts som grund för studien: 1. ... -
Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse
(2021)Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande: 1. Hur beskriver ... -
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder: 1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ... -
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
(2021)Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ... -
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ...