Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-20 / 33
-
Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet
(2021)Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ordnas med hänsyn till alla elevers behov med de möjligheter som finns. Målet är att hitta lösningar som främjar alla elevers lärande ... -
Beat Saber i skolan : Ett virtual reality-spels påverkan på musikaliska förmågor och motivationen för inlärning
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka om virtual reality-musikspelet Beat Saber direkt kan bidra till musikaliska förmågor. Samtidigt undersöks uppfattningar om spelet, huvudsakligen rörande motivation och inspiration till ... -
Behovet att utveckla stödmaterial för att öka lärares beredskap att integrera digitala verktyg i slöjdundervisningen
(2023)Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudana kunskaper eleverna behöver i framtiden. För att kunna främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha ... -
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
(2023)Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ... -
Det flerspråkiga utrymmet i skolorna i Finland : En fenomenografisk studie av klasslärares upplevelser av flerspråkighet
(2024)Syftet med den här magisteravhandlingen är att lyfta fram klasslärares syn på flerspråkighet i klassrummet. Dessutom syftar studien till att belysa hur klasslärarna upplever språkutvecklande pedagogik i sin klassrumspraktik. ... -
Elevers upplevelser och användning av de två inhemska språken under språk- och ämnesöverskridande temadagar i årskurs sex
(2021)Syftet med denna studie är att redogöra för hur sjätteklassare upplever sin användning av de två inhemska språken under temadagar samt analysera elevernas språkanvändning. Materialet som använts i studien har samlats ... -
Femteklassares kunskaper om matens väg från jord till bord och deras beskrivningar av miljövänlig mat
(Åbo Akademi, 2018)Hållbar utveckling är ett viktigt och aktuellt ämne globalt. Produktionen av mat kan orsaka många miljöproblem, och eftersom en tredjedel av vår klimatpåverkan har med mat att göra är det viktigt att ha kunskaper om hållbar ... -
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
(2023)This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ... -
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
(2023)I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ... -
Genusmedveten undervisning i glesbygdsskolor : En fenomenografisk studie
(2022)Avhandlingens syfte är att undersöka genusmedvetenhet hos klasslärare i glesbygden. I studien undersöks hur klasslärare förstår begreppen genus och genusmedvetenhet samt i vilken utsträckning en genusmedveten undervisning ... -
Gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp
(2021)Insatser inom utbildningen krävs för att främja en hållbar framtid. För förståelse av den pågående klimatförändringen är det väsentligt att ha kunskaper om kolets kretslopp. Elever och studerande i alla åldrar har dock ... -
Klasslärare och klimatförändringen : En kvalitativ undersökning av klasslärares syn på undervisningen om klimatförändringen
(2023)Barn bör få undervisning om klimatförändringen för att klara av den osäkra framtiden den medför. Avhandlings syfte är därför att undersöka hur klasslärare skulle förklara klimatförändringen för sina elever och vad klasslärarnas ... -
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En intervjustudie om hur klasslärarstuderande ser på sina erfarenheter av och sin kommande undervisning i naturvetenskapliga ämnen.
(2021)Abstrakt Läraren har stor inverkan på elevernas inlärning och vidare påverkas lärarens undervisning av den egna uppfattningen av undervisningsämnet. Under lärarutbildningen går studerande kurser i alla undervisningsämnen ... -
Ledarskap inom undervisningen : En kvalitativ studie kring nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade och erfarna klasslärares syn på ledarskap i klassrummet och hur de utgående från sitt ledarskap fångar elevernas uppmärksamhet. Vi har valt att använda oss av ... -
Lärarstuderandes upplevda självförmåga att undervisa i omgivningslära i årskurs 1–6
(2024)I denna avhandling undersöktes lärarstuderandes självuppskattade förmågor, intressen och ämneskunskaper i läroämnena biologi, geografi, fysik, kemi och hälsokunskap. Forskning har visat att lärarstuderandes upplevda ... -
”Låt mig förklara” : En kvalitativ studie av hur nytt stoff introduceras
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur nytt stoff introduceras i olika ämnen. Ifall det finns en skillnad på vilka metoder som används inom olika ämnen och hur metoderna anpassas till elevernas förkunskap. Utgående ... -
Mobilspelet Pelimos potential i undervisningen : En walkthrough metod
(2023)Avhandlingens tema är mobilspelet Pelimo. Spelet är utarbetat av Åbo universitet, Åbo yrkesinstitut, Humanistiska yrkeshögskolan och finansierat av Utbildningsstyrelsen. Målet med spelet Pelimo är att med hjälp av de olika ... -
Mofi-undervisning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie av sjätteklassares upplevelser av sin tvåspråkiga vardag och mofi-undervisningen i praktiken.
(2021)Syftet med denna avhandling är att beskriva hur mofi-eleverna upplever sin egna språkliga identitet samt deras upplevelser och erfarenheter av mofi-undervisningen. Som grund för undersökningen ligger följande två ... -
Monolog eller dialog? Klasslärares uppfattning om historieundervisning
(2021)I denna undersökning ville jag ta reda på om klasslärare är benägna att undervisa monologiskt eller dialogiskt i ämnet historia. Monologisk undervisning fokuserar på metoder som berättande och självständigt arbete. Dialogisk ...