Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-11 / 11
-
Differentiering och samundervisning – lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik genom samundervisning
(Åbo Akademi, 2019)Avhandlingens syfte är att undersöka lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik inom samundervisningssituationer i åk 6, åk 7 och åk 9. Utgående från syftet utformades tre forskningsfrågor: 1. ... -
Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
(Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien ... -
Lärarstuderandes upplevelser av samundervisning och differentiering i lärarutbildningen
(2024)Samundervisning är ett undervisningssätt som grundar sig på att alla elever oavsett specialpedagogiska behov och bakgrund ska inkluderas i undervisningen på ett ändamålsenligt sätt. Samundervisning innebär att två eller ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som arbetssätt - lärarstuderandes attityder, kunskap och upplevda självförmåga
(2021)Samundervisning är ett arbetssätt som innebär att lärartätheten ökar i ett klassrum då speciallärare samundervisar tillsammans med en klass- eller ämneslärare. Forskning har visat att användningen av samundervisning ökar ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
Samundervisning som inkluderande arbetssätt i en förskolegrupp : En fallstudie
(2023)Samundervisning i skolan har varit föremål för forskning i flertalet nationella och internationella studier. Däremot har inte samma omfattande forskning gjorts om samundervisning inom förskola eller småbarnspedagogik. De ... -
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ... -
Special- och klasslärarstuderandes rollfördelning och modellanvändning i samundervisning : En kvalitativ studie om samundervisningsinslag under praktik
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingens syfte är att är att undersöka hur lärarstuderande organiserar samundervisning i modersmål under en praktikperiod. Utifrån detta formulerades två forskningsfrågor: 1. Vilka modeller använder studerandena i ... -
Tvålärarskap som samverkansform för att stöda alla elevers lärande : En fallstudie
(2024)Temat för denna avhandling är tvålärarskap som ett sätt att stöda alla elevers lärande. Tvålärarskap innebär att två lärare arbetar tillsammans i klassrummet. De planerar, undervisar, bedömer och utvärderar tillsammans. ...