Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-4 / 4
-
Den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer
(Åbo Akademi, 2020)Matematikångest innebär negativa emotionella reaktioner orsakade av matematik eller tanken på att utföra matematikrelaterade uppgifter. Ångesten har visat sig ha ett negativt samband med matematikprestationer. Syftet med ... -
Inverkar matematikångest på målsättningar i matematik? : En kvantitativ studie bland elever i årskurs 7 och 9
(Åbo Akademi, 2019)Få ungdomar har utbildnings- och yrkesmålsättningar i matematik. Detta är oroväckande med tanke på att betydelsen av matematik ständigt ökar i samhället. Vi går mot en allt mer teknisk miljö, vilket kräver allt högre kunskap ... -
Självuppfattning i matematik : En viktig prediktor för matematikångest, matematikfärdigheter och motivation för matematik
(2023)Matematik är ett av de viktigaste läroämnena i skolan eftersom kunskaper i matematik är centrala både i arbetslivet och vardagen. Finländska studier har dock visat att elevers matematikkunskaper har minskat betydligt. Till ... -
Utvecklingen av matematikångest hos elever i olika matematikprestationsgrupper och hos flickor och pojkar i årskurs 7–9
(2023)Matematikångest är ett tillstånd av obehagskänslor som tar sig uttryck både då matematiska uppgifter ska utföras och i vardagliga situationer som kräver matematiskt tänkande. Elever med hög grad av matematikångest tenderar ...