Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-18 / 18
-
Bildanalys av finlandssvenska läroböcker i matematik för årskurs 4
(2023)Magisteravhandlingen består av en analys av bildmaterialet i tre läroboksserier som använts i årskurs 4 i finlandssvenska skolor mellan 1994 och 2023. Syftet är att undersöka förhållandet mellan bild och text i dessa böcker ... -
Elevers skolprestationer och utbildningsmålsättningar i matematik - sambandet med deras självuppfattning och upplevda värderingar
(2020)Den kraft som driver människan framåt och styr val och målsättningar är motivation. Forskare menar att motivation påverkar elevers framgång i skolan, både gällande skolprestationer, välbefinnande och engagemang. Inom PISA ... -
En jämförelse av prestationer i ett grundläggande matematiktest mellan blivande klasslärare och elever i årskurs 8
(2024)I denna avhandling undersöktes hur klasslärarstuderandes prestationer i ett grundläggande matematiktest jämför sig med prestationerna av elever i årskurs 8. Genom att använda det matematiktest som genomförts vid ... -
Identifiering av förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
(2023)Forskningsbaserade kartläggningsverktyg är ytterst viktiga för att på ett jämlikt sätt kunna identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för att kunna följa upp barnens utveckling ... -
Klasslärarstuderandes inledande matematikkunskaper : Kartläggning och analys av klasslärarstuderandes prestationer i grundläggande matematik under tidsperioden 1994–2023
(2023)I denna avhandling undersöktes klasslärarstuderandes inledande matematikkunskaper. Data bestod av klasslärarstuderandes erhållna totalpoäng i ett inledande och grundläggande matematiktest som genomförts i den inledande ... -
Klasslärarstuderandes matematiska misstag och generella matematikprestationer
(2023)Jag upplever att intresset för och kunskaperna i matematik har sjunkit de senaste åren och upplevelsen återfinns även hos andra. Beror försämrade matematikkunskaper på läraren? Forskning visar att lärarens kunskaper ... -
"Känslan av att inte kunna har hängt kvar" : Lärarstuderandes erfarenheter av och relation till skolmatematik
(2024)Forskning har visat att den attityd man som lärare har gentemot matematik kan påverka elevernas inställning till ämnet. Attityder gentemot ett ämne kan påverkas av olika faktorer varav majoriteten är knutna till upplevelser ... -
Läromedelsanalys av Pi Matematik : En kvalitativ innehållsanalys av berättelsen i läromedlet från årskurs sju till nio
(2022)Syftet med denna magisteravhandling är att undersöka berättelsemönster i ett allmänt använt matematikläromedel och huruvida dessa har potential att främja elevers nyfikenhet. Forskningsfrågan lyder: Hur lyfter läromedelsserien ... -
Matematikångest och välmående bland elever i årskurs 7–9
(2023)Elever kan mötas av motgångar och dåligt mående inom skolvärlden och ångest är en av de faktorer som bidrar till detta. Olika former av ångest har ökat under de senaste åren och en av dessa är matematikångest. Matematikångest ... -
Matematiska utmaningar i slöjdundervisningen i åk 3-6
(2024)Det finns en massa forskning om matematik och slöjd som enskilda ämnen, men väldigt lite om båda ämnena tillsammans. Härifrån kan man dra slutsatsen om att matematik och slöjd sällan integreras i skolan. Genom studien ... -
Motivationsprofiler i matematik och deras samband med prestationer och kön i åk 5 och 6
(2024)I takt med att finländska högskoleutbildningar värdesätter matematik högre för antagning sänks också motivationen för ämnet bland unga, speciellt bland flickor. Detta ämnar föreliggande studie undersöka vidare med fokus ... -
“Nu är matematik roligare än någonsin” : En kvalitativ studie om klasslärarstuderandes väg från egna erfarenheter av skolmatematik till att undervisa matematik i framtiden
(2023)Klasslärare ansvarar för en stor del av matematikundervisningen i grundskolan. Tidigare forskning visar att det bland klasslärarstuderande förekommer varierande erfarenheter av skolmatematik. Dessa erfarenheter påverkar ... -
Samband mellan klassrumsmålorienteringar, matematikmotivation och matematikprestationer
(2023)Forskningen kring klassrumsmålorienteringar har sitt ursprung i Achievement goal theory. Klassrumsmålorienteringar har visat sig vara en bidragande faktor till elevers matematikmotivation och hur de presterar i matematik. ... -
Sambandet mellan fysisk aktivitet, akademisk självkänsla och matematikprestationer i åk 7-9
(2024)Barn och unga rör sig allt mindre jämfört med tidigare. Resultat från bland annat Pisa-undersökningar visar att även välmående i skolan har en negativ trend. Har fysisk aktivitet en inverkan eller ett samband på akademiskt ... -
Självuppfattning i matematik : En viktig prediktor för matematikångest, matematikfärdigheter och motivation för matematik
(2023)Matematik är ett av de viktigaste läroämnena i skolan eftersom kunskaper i matematik är centrala både i arbetslivet och vardagen. Finländska studier har dock visat att elevers matematikkunskaper har minskat betydligt. Till ... -
Sluta räkna - börja SE! : En läromedelsanalys
(2024)Matematikundervisningen och dess uppläggning är ett regelbundet återkommande diskussionsämne. Vanligen undervisas matematik på traditionellt sätt med lärargenomgång av stoffet följt av elevernas arbete i elevböckerna. Ett ... -
Utvecklingen av matematikångest hos elever i olika matematikprestationsgrupper och hos flickor och pojkar i årskurs 7–9
(2023)Matematikångest är ett tillstånd av obehagskänslor som tar sig uttryck både då matematiska uppgifter ska utföras och i vardagliga situationer som kräver matematiskt tänkande. Elever med hög grad av matematikångest tenderar ... -
Utvecklingen av motivation hos låg-, medel- och högpresterande elever i Svenskfinland
(2022)Matematik blir en allt större del av samhället och matematikfärdigheter värderas allt högre på arbetsmarknaden. el Korrelationen mellan motivation och prestation har konstaterats av många forskare. Forskning visar även att ...