Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-4 / 4
-
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Särbegåvade barn och skola - i föräldraperspektiv
(2023)Det övergripande syftet med denna avhandling är att lyfta fram begreppet särbegåvning inom ramen för grundläggande utbildning, ur ett föräldraperspektiv. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor utformats: 1. Hur ... -
Särskilt begåvade elevers upplevelser av sociala relationer i skolan
(2020)Enligt den nationella läroplanen i Finland ska varje barn få växa till sin fulla potential. Alla barn är unika och värdefulla och ska få känna sig hörda och uppskattade. Varje elev ska också få känna skolgemenskap och att ...