Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-3 / 3
-
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ... -
Varför läser elever i årskurs 5–6 skönlitteratur? En studie kring elevernas egna motiveringar till läsning
(2021)Avhandlingen handlar om hur eleverna själva motiverar sin läsning av skönlitteratur, d.v.s. läsning av litteratur för nöjes skull. Som bakgrund fungerar oron över den minskade läskunnigheten och avsaknaden av elevernas ... -
Välkommen till dåtiden : En narrativ studie av hur tre historiska romaner förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren
(2021)Studiens syfte är att undersöka hur tre historiska romaner riktade till barn och unga förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren. I den teori som studien stöder sig på ligger fokus på elevers lärande av ...