Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-10 / 10
-
Att förstå sitt uppdrag : Personliga tränares uppfattningar av yrkets bärande kvaliteter
(Åbo Akademi, 2018) -
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
(2021)Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ... -
Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
(Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien ... -
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ... -
Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
(2021)Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen. Utgående från ... -
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
(2021)Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ... -
Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats: 1. Hur upplever speciallärare möjligheter ... -
Speciallärares samarbete med lärarkollegor i svenskspråkiga skolor i Finland
(Åbo Akademi, 2019) -
Specialpedagogisk handledning som stöd för inkludering av elever med en synnedsättning – en fallstudie
(2021)I och med inkludering har alla elever med synnedsättning rätten till allmän undervisning. Det här kan ställa höga krav på lärare, eftersom det oftast inte finns specialkunnande inom synnedsättning i skolor. Handledning ... -
Studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet
(2022)Studiehandledning i gymnasiet organiseras på olika sätt, individuellt, i grupp eller i form av undervisning. Läroämnets uppdrag är att ge de som studerar på gymnasiet tillräckligt med kunskaper som de kommer ha nytta av i ...