Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 1-9 / 9
-
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ... -
Idrottande elevers upplevda skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7–9
(2021)Syftet med avhandlingen är att undersöka idrottande elevers skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7– 9. Dessutom strävar jag i undersökning efter att kartlägga eventuella faktorer som kan förklara elevernas val av ... -
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En studie av klasslärarstuderandes attityder till naturvetenskaper och deras uppfattning om integreringen av ämnen inom ämneshelheten omgivningslära
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärarstuderandes attityder till undervisning i naturvetenskaper. Forskningsfrågorna är följande: 1. Vilka faktorer anser klasslärarstuderande har påverkat deras attityd ... -
"Känslan av att inte kunna har hängt kvar" : Lärarstuderandes erfarenheter av och relation till skolmatematik
(2024)Forskning har visat att den attityd man som lärare har gentemot matematik kan påverka elevernas inställning till ämnet. Attityder gentemot ett ämne kan påverkas av olika faktorer varav majoriteten är knutna till upplevelser ... -
Mentorer, ämneslärarstuderande och rörelseintegrerad undervisning : En kvalitativ undersökning
(2024)Rörelseintegrerad undervisning är viktigt i dagens läge för att barn rör på sig allt mindre. Skoldagarna präglas av mycket stillasittande, och via rörelseintegrering kan man effektivera elevers inlärnings och minska på ... -
Positiva attityder till naturvård – hur utvecklas de? : En systematisk litteraturstudie om barns och ungas attityder till naturvård och undervisningens inverkan på deras attitydutveckling
(2022)Våra attityder till naturvård har en stor betydelse för möjligheterna att skydda den biologiska mångfalden, som i dagsläget minskar i snabb takt. Vi finländare värdesätter naturvården högt, och förlusten av biologisk ... -
Samundervisning som arbetssätt - lärarstuderandes attityder, kunskap och upplevda självförmåga
(2021)Samundervisning är ett arbetssätt som innebär att lärartätheten ökar i ett klassrum då speciallärare samundervisar tillsammans med en klass- eller ämneslärare. Forskning har visat att användningen av samundervisning ökar ... -
Slöjdens digitalisering : En studie om slöjdlärares uppfattning av digital slöjd
(2021)Digitala hjälpmedel och verktyg används mer och mer i grundskolan, det gäller även i slöjdundervisningen.Till skillnad från de övriga undervisningsämnena i skolan så har slöjdundervisningen fler möjligheter ... -
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ...