Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Antagningen av elever till flexibel grundläggande utbildning (FLEX-utbildning) i svenskspråkiga skolor i Finland
Wahtera, Ida (Åbo Akademi, 2019) -
Attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare
Alopaeus, Mattias (Åbo Akademi, 2020)Det har gjorts flera studier på fältet vad beträffar lärares attityder gentemot särskilt begåvade elever och undervisningen av dem. I tidigare studier har man kunnat se att majoriteten av lärare har haft positiva attityder ... -
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
Lehtonen, Eva (2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
Beteendeförändringar i skolor med ProSkola : En kvalitativ studie ur lärarens perspektiv
West, Hanna (2023)Forskning har visat att elever som får positiv respons när det går bra har möjlighet till en lyckad framgång i skolan, medan om de elever som får negativ respons har sämre resultat i skolan (van Duijvenvoorde m.fl., ... -
Borta bra, men i skolan bäst : Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro
Asplund, Ida-Sofie; Törnqvist, Linnéa (2021)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur undervisnings- och elevvårdspersonal upplever och arbetar med problematisk skolfrånvaro. Utifrån detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats: 1. Hur beskriver ... -
Dataspelet Minecraft i matematikundervisningen : en interventionsstudie
Törnqvist, Sabina (Åbo Akademi, 2016)Finländska elever presterar fortsättningsvis bra i matematik men deras inre motivation till ämnet är klart under medelnivån för OECD-länderna. Det finns ett konstaterat samband mellan intresse och prestationer, och att ... -
Den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer
Sandås, Elsa (Åbo Akademi, 2020)Matematikångest innebär negativa emotionella reaktioner orsakade av matematik eller tanken på att utföra matematikrelaterade uppgifter. Ångesten har visat sig ha ett negativt samband med matematikprestationer. Syftet med ... -
Den mångkulturella undervisningens framgångsfaktorer och utmaningar
Arnautović-Stenfors, Alma (2022)Den mångkulturella undervisningen blir allt viktigare i skolorna i samband med en ökande kulturell diversitet. Den mångkulturella undervisningen syftar till att fostra eleverna till att bli toleranta och förstående ... -
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
Siffrén-Wiklund, Marina (Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Den ömsesidiga effekten mellan matematikprestation, självuppfattning i och intresse för matematik : En longitudinell kvantitativ studie
Finell, Jonatan (Åbo Akademi, 2020)Den ömsesidiga effektmodellen mellan självuppfattning och prestation i matematik antas vara kulturellt universal och modellen innebär att båda variablerna predicerar varandra. För att framgångsrikt hitta en ömsesidig ... -
Depressiva symptom, akademisk självuppfattning och skolprestationer hos elever i Svenskfinland
Häger, Elin (Åbo Akademi, 2019) -
"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
Olson, Catarina (Åbo Akademi, 2020)I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och ... -
"Det kan kännas för mig som att klättra uppför ett berg, att måsta skriva en lång inlämningsuppgift" : Hur högskolestuderande med diagnosen adhd upplever sina studier
Kaitajärvi, Emma (2021)Att vara studerande på högskolenivå och ha diagnosen adhd medför unika utmaningar. I och med att lagen om förlängd läroplikt uppdateras i augusti 2021 och att kraven på specialpedagogiskt kunnande inom andra stadiets ... -
Det mångprofessionella elevvårdsarbetet : En fallstudie om elevvårdsgruppers arbetsprocesser och samarbete i årskurs 1–9
Gäddnäs, Lina (Åbo Akademi, 2020) -
"Det är något magiskt med vatten" : Specialklasslärares erfarenheter av simundervisning för elever i specialklass
Prinsén, Antonia; Ingves-Mangs, Josefina (Åbo Akademi, 2019)För elever i specialklass kan skolans simundervisning vara en glädjefylld stund där elever förutom att träna sina simkunskaper även erbjuds goda träningsmöjligheter i olika vardagsfärdigheter. Vattnets egenskaper möjliggör ... -
Differentiering och samundervisning – lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik genom samundervisning
Luukkonen, Natalie Elisabet (Åbo Akademi, 2019)Avhandlingens syfte är att undersöka lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik inom samundervisningssituationer i åk 6, åk 7 och åk 9. Utgående från syftet utformades tre forskningsfrågor: 1. ... -
Elevers skolprestationer och utbildningsmålsättningar i matematik - sambandet med deras självuppfattning och upplevda värderingar
Komsi, Ida (2020)Den kraft som driver människan framåt och styr val och målsättningar är motivation. Forskare menar att motivation påverkar elevers framgång i skolan, både gällande skolprestationer, välbefinnande och engagemang. Inom PISA ... -
"...ett förhållningssätt för elevernas välbefinnande som ska inkludera alla vuxna kring eleven" : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av arbetet med positiv pedagogik
Kansa, Emilia; Kanckos, Iselinn (2022)Positiv psykologi är en inriktning inom psykologin som betonar de positiva upplevelserna människor har i livet såsom lycka, kärlek och njutning och den har som mål att förebygga psykisk ohälsa. Positiv pedagogik är ett ... -
Familjerisk för utveckling av läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 3
Grönqvist, Wilhelmina (2023)Att kunna läsa och skriva är viktiga förmågor som alla människor behöver för att klara sig i dagens samhälle. Alla elever har dock olika förutsättningar att lära sig läsa och skriva och vissa elever kan ligga i riskzonen ...