Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Actions for Supporting the Comprehensive Needs of Newly Arrived Immigrant and Refugee Students : A Framework Synthesis Using The Multidimensional Support Model
Panduro, Sulamita S. (2023)This paper examines policies and programming implemented through the federal, California state, and San Diego levels that support the academic achievement of newly arrived immigrant and refugee (NAIR) students. California’s ... -
Barns fria lek under covid-19-pandemin : En kvalitativ undersökning av uppfattningar om barns fria lek hos lärare inom småbarnspedagogiken
Räisa, Johanna (2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärare inom småbarnspedagogikens uppfattningar kring barns fria lek under covid-19-pandemin. Lek är ett grundläggande behov hos människan och lusten att leka finns naturligt hos alla ... -
Beredskapen bland lärare inom småbarnspedagogik att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem
Byggmästar, Anna (2023)Syftet med studien är att ta reda på vilken beredskap lärare inom småbarnspedagogik har för att bemöta och identifiera barn från våldsamma hem. Vilken sorts beredskap det finns hos arbetsgemenskapen och vilken beredskap ... -
Bilderboken som medel för hållbarhetspedagogik : Lärares syn på och användning av bilderböcker i hållbarhetspedagogik inom småbarnspedagogik och förskola
Nylund, Jessica (2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i hållbarhetspedagogik med bilderboken som medel. Hållbarhetspedagogiken är idag lagstadgad inom småbarnspedagogiken i Finland (Lag om småbarnspedagogik, 2018, 3§). Ett av flera sätt ... -
De välmående barnen : Lärares uppfattningar och erfarenheter av positiv pedagogik i småbarnspedagogisk verksamhet
Fredriksson, Lotta (2023)Denna magisteravhandling undersöker hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och arbetar med positiv pedagogik. Positiv pedagogik grundar sig i positiv psykologi. Syftet med positiv psykologi är att bidra till individens ... -
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
Långnabba, Johanna (2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
Lindberg, Hanna (2023)Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
Back, Tina (2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
Nyholm, Charlotta (2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
Eriksson, Elin (2023)Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ... -
Inskolningens och anknytningens betydelse inom småbarnspedagogiken ur lärares synvinkel : En intervjustudie
Eklund, Susanne (2023)Syftet med avhandlingen är att ta reda på hur inskolningen inom småbarnspedagogiken fungerar i dag. Jag vill veta hur lärare inom småbarnspedagogiken uppfattar inskolningen och anknytningen mellan personal och barn samt ... -
”Kan vi leka med dynorna?” : Barnens och pedagogernas erfarenheter av kärnaktiviteter inom småbarnspedagogiken
Laine, Martina (2022)Denna magisteravhandling har utförts i samarbete med en privat organisation som anordnar småbarnspedagogik på 15 olika enheter. Studien har utgått från Vlasov m.fl. (2019) beskrivning av processkvaliteternas kärnfaktorer ... -
Kvalitetsarbete i en småbarnspedagogisk kontext : Ett chefsperspektiv på systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation inom småbarnspedagogiken
Särs, Sandra (2023)Ordet kvalitet kan läsas i nästan alla sammanhang där vi pratar om småbarspedagogik, samtidigt som begreppet kvalitet är väldigt komplext och varierar utifrån var och ens egen uppfattning om vad kvalitet är. Systematiskt ... -
Socialt kompetenta flickor och fysiskt aktiva pojkar : En studie om hur genus konstrueras i barnets plan för småbarnspedagogik
Wik, Elin (2022)Denna magisteravhandling undersöker hur genus görs i den pedagogiska dokumentationen i småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2018) betonar en genussensitiv småbarnspedagogik, ... -
Språkberikad undervisning i småbarnspedagogik och förskola : Lärarnas, vårdnadshavarnas och barnens synvinklar
Schmidt Höglund, Heike (2022)Avhandlingen är en studie av ett språkprogram för undervisning på två språk som har som mål att stärka den kommunikativa finskan i en tvåspråkig kommun med en stark svensktalande majoritetsbefolkning (Hansell & Björklund, ... -
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
Nordblad, Anita (2023)Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ... -
”Under den fria leken ska barnen själva få välja vad de vill göra” : Lärarnas uppfattningar av den fria leken i den småbarnspedagogiska verksamheten
Karlsson, Malin (2022)Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärarnas uppfattningar av barns fria lek i småbarnspedagogiken samt på vilket sett lärarna anser att det ges utrymme för den fria leken i verksamheten. Leken är en inifrån styrd aktivitet ... -
Utomhuspedagogikens inverkan på arbetet med ekologisk hållbarhet inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
Wickström, Katarina (2022)Nyheter om klimatförändringens påverkningar på vår jord publiceras nuförtiden dagligen. Därför är det viktigt att lära sig att leva mer hållbart för att jordens bärförmåga inte ska överskridas. Småbarnspedagogiken har en ... -
Välmående pedagoger och framgångsrika team : En undersökning av småbarnspedagogers syn på motivation och arbetsglädje
Hietanen-Nyholm, Harriet (2024)Småbarnspedagogiken präglas av personalbrist trots att många som arbetar inom branschen upplever hög motivation och arbetsglädje. Det är av avgörande betydelse för barnens utveckling att de vuxna som de ska relatera till ...