Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
15–16 åriga elevers upplevelser av vegetarisk mat i skolan
Seppi, Miia (2022)I och med en ökad befolkingsmängd behöver vi producera större mängd mat samtidigt som vi behöver bedriva hela livsmedelskedjan utan att öka på miljöns belastning. Att förändra hur vi producerar och konsumerar mat är en ... -
Amning och amningshandledning : En fenomenografisk studie i barnmorskors uppfattningar om amning
Holm Rinne, Lisa (2021)Amningens hälsofördelar för såväl kvinna som barn är oomstridda. I Finland uppnås inte Världshälsoorganisationen WHO:s rekommendationer angående amning av spädbarn. Hälso- och sjukvårdspersonalen och barnmorskorna i ... -
Arbetstagares psykosociala välbefinnande i arbetet : Ett förmansperspektiv
Björklund, Janina; Kuusamo, Heidi (Åbo Akademi, 2019) -
Att förstå sitt uppdrag : Personliga tränares uppfattningar av yrkets bärande kvaliteter
Mikael, Edén (Åbo Akademi, 2018) -
Att möta kriser i skolan : En kvalitativ studie i skolans beredskap att hantera krissituationer.
Sjöberg, Kaj (Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet med studien är att behandla krishantering i skolan, att redogöra för nyblivna lärares uppfattning av den egna beredskapen att möta kriser i skolan samt rektorers uppfattning av den egna skolans ... -
Att vara rektor : De kommunala styrdokumentens innehåll formar uppdraget
Sydholm, Ida (2022)Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur rektorsuppdraget gestaltas i kommunala styrdokument. Undersökningen utgår därmed från aktuella kommunala styrdokument och fokuserar på grundskolans rektorer i ... -
Autenticitet i den pedagogiska relationen : En hermeneutisk studie av Charles Taylor och Emmanuel Lévinas
Enberg, Timmy (Åbo Akademi, 2020)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka Charles Taylors (1991) och Emmanuel Lévinas (1988) förståelse av autenticitet i en pedagogisk relation. Avhandlingen har två forskningsfrågor och dessa är: 1. Vad är en ... -
Breaking Language Barriers : Teachers’ Strategies for Supporting Immigrant Children with Limited Language Proficiency
Andrés Bolado, Lidia (2023)In the multilingual world of today, many children from immigrant backgrounds are growing up learning multiple languages at once. However, for some, this can lead to linguistic challenges that affect their development. The ... -
Closing Gaps in the Classroom : Education for Students with Barriers to Learning and Social Participation : A Narrative Inquiry of a Special Education Teacher’s Experience in a Finnish City
Abdulle, Bilaad (2024)The main aim of this thesis was to explore narratively the experience of a special education teacher in Finland. A Narrative Inquiry was implemented as it helped showcase the story in a chronological way whilst maintaining ... -
Didaktisk design av kundupplevelsen : En studie om kunders lärande av tutorials
Backlund, Henry (2023)Ett köpbeslut görs inte enbart utifrån egenskaperna hos en produkt eller tjänst. Många andra faktorer spelar in. Det är den totala kundupplevelsen som avgör. Kundupplevelsen innehåller många komponenter. Sinnen, beteenden, ... -
Didaktiskt perspektiv på artificiell intelligens : En fenomenografisk studie om universitetslärares uppfattningar om AI i undervisningen
Le, Emma (2024)Syftet med denna avhandling är att undersöka artificiell intelligens (AI) inom universitetsundervisningen ur ett lärarperspektiv. Det som undersöks i avhandlingen är vad AI är enligt universitetslärares uppfattningar och ... -
”Distansperioden blev som en fortbildningsvår” : Slöjdlärares reflektioner över utvecklingen av sina digitala ämneskunskaper under distansstudieperioden våren 2020
Kuitula, Sara (2023)Våren 2020 måste alla Finlands skolor anpassa sin undervisning till att undervisas helt digitalt, eftersom en allmän distansstudieperiod inleddes. Orsaken till att distansperioden inleddes den 18 mars 2020 med kort varsel ... -
Distansundervisningens påverkan på studerandes studiemotivation : En fenomenografisk undersökning
Hannus, Johan (2022)Syftet med avhandlingen att undersöka studiemotivation i en distansundervisningskontext ur ett studerande perspektiv. Avhandlingens forskningsfråga är: 1. Hur uppfattar studerande distansundervisningens påverkan på ... -
"En utbildning bland alla andra" : En fallstudie om uppfattningar av en nonformell ledarskapsutbildning i en lärande organisation
Finström, Johanna (Åbo Akademi, 2018) -
Etiska utmaningar i bildningsdirektörernas arbete
Kraft-Nappari, Joanna (2023)Etiska dilemman inom det kommunala utbildningsledarskapet faller på bland annat bildningsdirektören att förhålla sig till. Bildningsdirektörens ledarposition med lojalitet mot överordnande, solidaritet inom organisationen ... -
Ett genusperspektiv på flickors upplevelser av att vara elev i en finlandssvensk högstadieskola
Lindegård, Isabella (2022)Målet med skolans jämställdhetsarbete är att ingen elev ska särbehandlas på grund av sitt kön, sin ålder eller etnicitet och att undervisningen ska ske i enlighet med jämställdhetslagen (L1986/609). Tidigare forskning visar ... -
Extern coachning i samband med intressekonflikter : En fenomenografisk studie om intressekonflikter inom organisationer
Aurén, Jean; Snellman, Tobias (Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att utforska intressekonflikter i organisationer ur ett coachningsperspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur uppfattar externa coacher intressekonflikter inom organisationer? 2. ... -
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
Kavalika, Eva (2023)This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ... -
"För jämlikhetens skull endast skolspråket" : En kvalitativ studie om klasslärares förhållningssätt till flerspråkighet i undervisningen
Lassila, Mette; Jordman, Sandra (2024)Dagens klassrum blir alltmer flerspråkiga, vilket förutsätter att lärare kan arbeta språkmedvetet i sin undervisning för att stödja flerspråkighet. Enligt grunderna för den grundläggande läroplanen (2014) är det alla lärares ...Osittain salassapidettävä 31.5.2025 asti. -
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
Mattila, Jenni (2023)I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ...