Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Att ha en studerande i klassen : en studie i hur elever i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderandes närvaro i skolan
Björkstrand, Heidi; Haagensen, Jenny (Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur elever i grundskolan F–6 (förskola till årskurs 6) i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderande och deras närvaro i skolan. Den fenomenografiska forskningsansatsen ... -
Barns rädslor i förskolan: en studie av förskolebarns rädslor i förskolemiljö och vardag
Westermark, Sofia Madeleine (Åbo Akademi, 2015)I min empiriska undersökning är huvudsyftet att redogöra för förskolebarns rädslor i vardagen. I min undersökning deltog 54 respondenter från olika österbottniska förskolor. Jag har använt mig av intervju och teckning för ... -
Bättre lärare ute: Utomhuspedagogik och lärarens hälsa och välmående på arbetsplatsen
Rancken, Jenny Amanda (Åbo Akademi, 2016)Syftet med den här avhandlingen är att undersöka om lärare upplever att utomhusundervisningen har en betydelse för deras välmående och hälsa på arbetsplatsen. Forskningsfrågan är: Vilka positiva/negativa aspekter upplever ... -
Coachning och adeptaktivitet i brasiliansk jujutsuträning
Ranta-aho, Markus (Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att kartlägga och beskriva coachning och adeptaktivitet i brasiliansk jujutsuträning. Dessutom vill jag ta reda på om det finns skillnader i de tränarbeteenden som används med adepter av olika ... -
”Det är som fyra, fyra och tre, tre, tre.”: En kvalitativ studie av små gruppers diskussioner och samarbete vid lösandet av ett matematiskt problem i tre olika länder i årskurs 6.
Smedlund, Joakim (Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens syfte är att undersöka lösningsförslags uppkomst och behandling i små grupparbeten samt att ta reda på samband mellan samarbetsnivån och behandlingen av dessa lösningsförslag. Mina problemformuleringar är: - ... -
Elevers syn på hållbar utveckling: En kvalitativ studie av elevers hållbarhetsmedvetenhet inom alla dimensioner av hållbar utveckling
Bergman, Lina; Nylund, Anna (Åbo Akademi, 2017)Diskussioner om och intresset för temat hållbarhet får allt större synlighet i samhället. Det finns ett pågående världsomfattande integreringsarbete av hållbar utveckling inom utbildningens alla stadier. Hållbar utveckling ... -
Elevers upplevelser av Move!-mätningar i årskurs 6–9
Karlsson, Sami (Åbo Akademi, 2017)Move! är ett landsomfattande datainsamlings- och uppföljningssystem för elever i den grundläggande utbildningen i Finland. Move! mäter elevernas fysiska funktionsförmåga och är avsett för elever i årskurs 5 och 8. Att mäta ... -
En jämförelse av elevers fysiska aktivitet och stillasittande under uteundervisning och traditionell undervisning
Enqvist, Ida (Åbo Akademi, 2016) -
Främjande av psykisk hälsa i skolan: Lärares definitioner, arbetssätt och upplevelser
Friman, Charlotta (Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med min avhandling är att undersöka lärares syn på psykisk hälsa. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats: 1. Hur definierar lärare begreppet psykisk hälsa? 2. Hur arbetar ... -
Färdig utbildad klasslärare – men inte fullärd: En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin första tid i yrket
Järvinen, Jenni (Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna studie är att undersöka klasslärares upplevelser av sin första tid i yrket och mer specifikt hur de beskriver den egna lärarkompetensen och professionsutvecklingen efter sina fem första år i yrket. Som ... -
Grammatikdidaktik: Svensk grammatik och språklig medvetenhet i några läromedel för grundskolans första årskurser
Doktar, Caroline (Åbo Akademi, 2015)Mitt övergripande forskningsintresse är grammatikdidaktik, medan det explicita syftet med denna licentiatavhandling är att erhålla ny kunskap om grammatikdidaktik så som den synliggörs i nutida läromedel för grundskolans ... -
Kultur i läroboken: En kvalitativ undersökning av hur målkulturerna presenteras över tid i bilder och texter i tre nybörjarläroböcker i engelska
Bjon, Sandra (Åbo Akademi, 2016)Samhället blir allt mer mångkulturellt, vilket bidrar till att människor med olika språk- och kulturbakgrunder möts. Av den orsaken är det viktigt att ha interkulturell kompetens, vilket innebär att kunna hantera olikheter ... -
Kvalitet i förskolan-idé och verklighet : en studie om förskollärares uppfattningar av kvalitetsaspekter i verksamhetsmiljön
Sandén, Mirva (Åbo Akademi, 2016)Författare Årtal Sandén Mirva Benita 2016 Titel Kvalitet i förskolan–idé och verklighet. En studie om förskollärares uppfattningar av ... -
Läraren - en designer av klassrum : En kvalitativ studie om lärares åtgärder för att utforma klassrummet till en pedagogisk miljö
Nyberg, Emma (Åbo Akademi, 2018) -
Naturupplevelser tillsammans med barn och ungdomar: Utmaningar och glädjeämnen för lärare i årskurserna 1–9
Stenmark, Yvonne (Åbo Akademi, 2016)Människors möten med naturen har under historiens gång inneburit både positiva och negativa känslor. Forskning har visat att naturupplevelser främjar människans psykiska och fysiska hälsa. Avhandlingen undersöker barns och ... -
Textmiljön i tre klassrum: En beskrivning av skrifthändelser i en finlandssvensk skola, en språkbadsskola och en sverigesvensk skola
Jusslin, Sofia (Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens övergripande syfte är att beskriva och förstå elevers skrifthändelser i tre olika skolors skriftpraktiker. Mer specifikt beskrivs vilka skrifthändelser som ingår i årskurs 5 i en finlandssvensk skola och i ... -
”Ursäkta, jag, mä en kuule kovin hyvin, tää vähän pätkii” : en fallstudie av två tandempars interaktion och hantering av tekniska problem i eklasstandem
Sipola, Salli (Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att granska hur två tandempar diskuterar och hanterar problem av teknisk karaktär i virtuell tandemundervisning, så kallad eklasstandem. Dels ligger fokus på att identifiera och belysa hurdana ... -
Vad ger lärarutbildningen – egentligen? : En komparativ studie om lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen i Finland och Norge
Lindberg, Elin; Ramstedt, Sofie (Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade finlandssvenska och norska lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen efter ett år i yrket. Utöver detta vill vi undersöka likheter och skillnader ... -
Var går gränsen? : vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden.
Brännkärr, Jenny; Haagensen, Hanna (Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden utöver undervisning. Ansvarsområdena som undersökts har namngetts tillgänglighet, fostran och lärares externa uppgifter. ...